středa 5. prosince 2018

Chris Colfer - Země příběhů - Na vlnách fantazie

Psali jste si někdy povídky? Třeba jen kvůli hodině literatury nebo jen tak pro sebe do šuplíku? Že ano? Pak jste v pohodě. Protože takové povídky můžou občas zachránit nejen známku z češtiny, ale také třeba celou pohádkovou říši. 

Název: Země příběhů - Na vlnách fantazie
Autor: Chris Colfer
Počet stran: 340
Nakladatelství: Fragment

Nakladatelství Fragment mám vážně ráda. Proč? No třeba protože na další díl téhle série jsem nemusela čekat rok, ani půl roku, ale jen pět měsíců a to je dámy a pánové, naprosto skvělé (zalez Horste!). Jen tím chci říct, že mít ve jednom roce vydané hned dvě knížky ze série, rozhodně není samozřejmost. 

Předem upozorňuji, že v této recenzi budou SPOILERY na PŘEDCHOZÍ DÍLY. Dlouho jsem přemýšlela jak napsat recenzi abych nic nevyzradila, ale došla jsem k poznání, že by nedávala smysl. Pochopte, tohle už je pátý díl, děj se vyvíjí a i když o něm zase tolik psát nebudu, je jasné, že je potřeba znát a zmínit návaznost předchozích dílů, aby to mělo hlavu a patu. 

Těší mě, že si série dokáže udržovat kvalitu danou prvními díly i přestože se vyvíjí a stává se z ní už velmi odlišná četba, než tomu bylo na počátku. Dvojčatům je již patnáct, rostou, dospívají a je potřeba tomu uzpůsobit jak děj, tak jejich chování, což se autorovi rozhodně daří. Už to nejsou děti okouzlené pohádkovým světem, ale stávají se z nich bojovníci a to si žádá, aby dospěli o trochu dříve než ostatní. Protože zrovna na jejich bedrech leží osud celé pohádkové říše. A i když série řeší už poněkud vážnější otázky a témata, stále si zachovává svůj vtip, což mě těší ze všeho nejvíc

Předsádka knihy je ztvárněná jako Connerova vlastní kniha
" "Moment," pozastavila se Bree, "tohle letadlo má mít dva piloty?"
"Tradičně ano," potvrdila Cornelia. "Ale znáš to, co zvládne jedna ženská, na to jsou chlapi vždycky potřeba dva." "


Předsádka knihy je ztvárněná jako Connerova vlastní kniha
Spolu s dvojčaty se opět pomocí portálového elixíru vydáváme do cizích příběhů, tentokrát je však napsal sám Conner, a tak by to mělo být jednoduché. Co těžkého by mělo být na verbování další literární armády? Jenže jak už všichni tušíme, nic nepůjde tak snadno jak by mělo. Nejvíc mě fascinovalo jak jednotlivé příběhy opravdu působily, že je napsal čtrnáctiletý kluk. Byly předvídatelné, ale rozhodně ne nudné. Postavy byly šablonovité, ale ne nezajímavé. Připomínalo mi to moje příběhy, když jsem se prvně pokoušela psát, vlastně mi to připomínalo všechny první pokusy o příběhy, a o to přesně šlo! Jako klobouček pane Colfere, psát knihu uvnitř knihy to není jen tak.  

"Zůstaňte tak - to si musím vyfotit!"
"Mami, my vážně nemáme čas na -"
Charlotta ho probodla pohledem, ve kterém bylo aspoň tisíc slov, konkrétně především: V mém domě je padesát pirátů a v bazénu loď. Vy mi teď BUDETE pózovat, ať chcete, nebo ne."

Příběh nám tentokrát vypráví snad všichni. Alex a Conner přeskakují z povídek do reality a zpátky, Bree se s příbuzenstvem Grimmových vydává na výlet, Maskovaný muž kuje pomstu, pohádkové postavy jsou všude a dělají všechno, čarodějnice spřádají krutý plán a dojde dokonce i na (ještě ne krále) Artuše a objímačky knih. Zdá se vám toho moc? Taky že je. Pohledy, vypravěči a dějové linky se střídají častokrát tak rychle, až mi z toho šla hlava kolem. Chápu, že se autor snažil nám dodat co nejcelistvější obraz děje, ale po klasickém střídání vypravěčů Alex/Conner to je trochu moc. 

Pátý díl se drží na stejné úrovni jako ten čtvrtý, až na to, že opět trochu přituhuje a opravdu už jde o všechno. Se čtvrtým dílem na sebe navazují tak plynule, že bych po nějaké době asi ani nedokázala rozlišit, co se v kterém stalo, hodně se sobě podobají. Každopádně pátý díl je pouze velká předehra před velkým finále. Čeká nás totiž už jen jedna kniha a věřte, že já se nemohu dočkat.

I když mám ke knize (i k sérii) drobné výhrady, nemůžu o ní říct nic extra negativního. Pokud se vám série doposud líbila, tak vás ani tento díl rozhodně nezklame. 
PS: nutně potřebuju růžencovou slepici!





2 komentáře:

  1. Jů, tuhle sérii jsem vídávala v knihovně a vždycky se mi děsně líbily ty obálky a lákalo mě přečíst si alespoň první díl. Ale pak jsem na to úplně zapomněla a teprve teď se mi ta dávná chuť vybavila. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Recenzi na první díl máme taky, takže stačí jen přečíst a utíkat do knihovny!

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!