sobota 15. prosince 2018

Holly Black - Krutý princ

Člověk by až řekl, že víly jsou nová modní vlna, co se žánru YA týče a že už jich možná bylo až dost. Podle mě víl není nikdy dost, a to obzvláště pokud je stvořila Holly Black. Krutý princ je totiž všechno jen ne romantický příběh o krásných a vznešených vílách, to si sakra pište! 

Název: Krutý princ
Autor: Holly Black
Počet stran: 417
Nakladatelství: CooBoo


S Vílami se v poslední době rozthrl pytel a to hlavně díky Sarah J. Mass a její sérii Dvůr trnů a růží, když vyšel Krutý princ zaslechla jsem vcelku ošklivou poznámku, že Holly Black pouze využívá popularity S. J. Mass a víceméně se na jejím úspěchu přiživuje vydáním Krutého prince, který je též zasazen do světa víl a jejich dvorů. Tímto bych se chtěla tomuto tvrzení veřejně vysmát, protože Holly Black psala knihy ze země víl už v roce 2002 (Tithe u nás přeloženo 2007 jako Daň peklu ), což je dávno předtím, než S. J. Mass vydala Skleněný trůn. S vílami a jejich světem na hraně toho našeho pracovala i v knize Nejtemnější část lesa z roku 2015. Dvůr trnů a růži byl sepsán v roce 2009 a vyšel dokonce až 2015, je tedy bez nejmenší pochybnosti, že Holly Black není pijavicí, jen prostě není tak ohromně populární. Tak to bychom měli, teď dál.

Jak už jsem se zmiňovala výše, Holly Black napsala ze světa víl trilogii už v roce 2002 (Tihte, Valiant a Ironside) u nás vyšla pouze první kniha jako Daň peklu, což je neuvěřitelná škoda! Už tehdy jsem si víly a jejich svět v podání Holly Black zamilovala, Když jsem se dozvěděla, že Krutý princ se odehrává ve stejném světě a že se dokonce znovu setkám s Robienem a Kaye (hlavní postavy z Daň peklu), bylo rozhodnuto! 

Víly v podání Holly Black rozhodně nejsou krásná éterická stvoření plnící přání, plná dobrých úmyslů a vílýho prachu. Víly jsou kruté, záludné, mají rády nekonečné večírky, lidmi opovrhují a shlíží na ně s despektem, vyžívají se v jejich trápení a očarovávání. Ze všeho nejvíc je však baví hádanky a intriky. Víly nemohou lhát, ale můžete si být jistí, že nikdy neříkají celou pravdu. Nejvíc se mi na nich líbí, že nejsou všechny krásné a dokonalé. Některé mají můří křídla, jiné rohy, kočičí oči nebo nos jako petržel. V kouzelné zemi Elfame najdete víly, trolly, skřety, gobliny, selkie a všelijakou další kouzelnou chamrať. Ale jsou tu i lidé, někteří dobrovolně, jiní jako očarovaní sluhové nebo třeba milenky zámožných pánů, 

Všechny moje oblíbené "vílý" knihy pohromadě... jo a taky Boris.

Ještě před otevřením knihy jsem si říkala, že bude ústředním motivem zakázaná láska lidské dívky a nějakého prince, z tohoto omylu mě autorka vyvedla sakra rychle. Holly Black nepíše klišé, neřídí se podle zajetých YA ("Hrozně ho miluju, ale neměla bych, ale mé srdce si nedá poručit ach ach ach") šablon a rozhodně vás skrze celou knihu několikrát překvapí. Nejvíc se mi líbilo, že postavy nejsou černobílé, nikdo není chrabrý hrdina a nikdo čistokrevný zlý záporák. O postavách si myslíte přesně to, co autorka chtěla a až na konci vám dojde, jak jste se šeredně zmýlili. 

Otevřít Krutého prince bylo pro mě jako se vrátit domů. Důvěrně známé prostředí mě nutilo se pořád dokola usmívat a rozhlížet se po stránkách po místech, které znám a na které jsem se dlouho těšila. Pokud jste Daň peklu ani Nejtemnější část lesa nečetli, nemusíte se vůbec ničeho bát. Kniha je čtivá,  prostředí vás hned vtáhne a i na 417 stranách se těžko hledá hluché místo. Komu z nás by se nelíbila pokroucená a tak trochu temná verze pohádkového světa, o kterém jsme všichni snili. 

Druhý díl (The Wicked King) by měl být vydán v lednu 2019, musíme tedy doufat, že na překlad nebudeme čekat dlouho. Kdo si zamiloval Elfhame, má pro něj Holly Black jednohubku ve formě novely The Lost Sisters, která má být jakýmsi omluvným dopisem od Taryn pro Jude. Zda jí hodlá CooBoo přeložit mi není známo, ale angličtináři se na ní mohou vrhnout hned, protože v zámoří už vyšla.

Holly Black mi potvrdila, že psát umí a že i YA literatura se dá psát bez zbytečných klišé a předvídatelného děje. Svět víl plný hádanek, intrik a ovoce sladkého jako med, po kterém lidi zešílí, vás doslova okouzlí. 


2 komentáře:

  1. Krutého prince jsem zatím nečetla, ale je to jedna z těch knih, které si přečíst jednou chci. Ale těch je fakt moc. :-D

    Super recenze, přeju vám krásné Vánoce! :-)

    Hlava v knihách

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, těch mám taky moc! Tak třeba se k němu dostaneš dřív než k jiným ;)

      I tobě krásné (ne)jen knižní vánoce ;)

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!