neděle 3. června 2018

Chris Colfer - Země příběhů: Za hranice království

Po půl roce se velryby hlásí s dalším dílem Země příběhů! Čtvrtý díl nám jednoduše nemohl uniknout a neměl by ani vám! Chris Colfer si tentokrát nachystal pěnou řádku nových literárních postav, příběhů a zápletek. Vydejte se spolu se mnou, Alex, Connerem a Matkou husou Za hranice království! (Unikl vám třetí díl nebo dokonce i ty první dva? Nebojte, recenze máme.)

Název: Země příběhů - Za hranice Království
Autor: Chris Colfer
Počet stran: 331
Nakladatelství: Fragment


Po půl roce jsem se konečně dočkala dalšího dílu a že to bylo čekání, když vezmete v potaz ohromný cliffhanger na konci třetího dílu. Nebudu vyzrazovat moc z děje, ale bez spoilerů třetího dílu se to bohužel neobejde.

Alex a Connorovi je už skoro patnáct a neprocházejí zrovna lehkým obdobím.
SPOILER TŘETÍ DÍL Po poražení Grande Armé a odhalení maskovaného muže, nechce Alex nikdo věřit, koho viděla. KONEC SPOILERU Alex pod náporem emocí přestává ovládat své schopnosti a to nejen ji dostává do ještě větších problémů. Ale přátelé se přeci nenechávají ve štychu, i když si myslíte, že jim šplouchá na maják. Tak se opět naše parta, tentokrát ve složení: dvojčata, těhotná Mášenka, Jack, Karkulka a Matka husa, vydává na dobrodružství za hranice království, jak jinak než zachránit svět, tentokrát ale možná nejen ten pohádkový.

Nejvíc mě potěšilo, kolik prostoru věnuje autor právě Matce huse, její průpovídky a neustálé historické narážky, jsou jako stvořené pro starší čtenáře, kterým spíš dojdou souvislosti koho všechno potkala a kde všude byla za celou tu dobu, co je na světě.

"Vílí prach jsem si dala naposled v roce 1964 a druhý den ráno jsem se vzbudila na špičce Brooklynského mostu a na kotníku jsem měla vytetovaný obrázek Johna Lennona."

Opět dojde i na trable s láskou (přeci jen to už nejsou děti) a Connor dokonce bude působit jako vztahový poradce! Spoustu prostoru dostane i Karkulka, ale tak trochu jinak, než byste z předchozích dílů očekávali. Hodně mě zaujala stoupající míra násilí, ne že by tekla krev proudem, ale Colfer se nebojí nechat lidi doopravdy umírat a prezentovat smrt takovou jaká doopravdy je. Za to mu dávám velké plus, protože by se zrovna tohle téma nemělo přikrášlovat ani ignorovat.

Už při čtení druhého dílu jsem přemýšlela, o čem může být těch pět dalších, protože ani klasické pohádky nejsou nevyčerpatelné téma. Chris Colfer to vyřešil velmi elegantně a tak se za pomocí portálového elixíru můžeme dostat do jakékoli knihy, která se nám zalíbí. Tím se příběh obohatil o zemi Oz, Zemi Nezemi z Petra Pana, Alenku v říši divů a další dobře známé pohádkové světy.
Nové kouzelné světy jsou hlavním motivem celého dílu, bohužel jsou taky jeho hlavním problémem.


Tak kupříkladu Čaroděj ze země Oz je v Americe klasika všech klasik, na kterou se nedá dopustit. Nevím jak tedy zbytku Evropy, ale mě toho moc neříká, i když jí samozřejmě znám. A tak mě moc nepotěšilo a hlavně nezaujalo, když v ní naše partička strávila nejvíce času. Naprosto to samé přichází, když se ocitáme s Petrem Panem v Nezemi. Některá prostředí a postavy jsou upřednostňovány před ostatními na které už na těch 331 stranách nezbude prostor (čtvrtý díl je zatím ze všech nejkratší). Paradoxně to odnáší například Alenka v říši divů, kde je sice skvělá příhoda s houseňákem, ale tím to končí. Přitom zrovna Alenka má, podle mě, ze všech příběhů nejzajímavější prostředí, se kterým by se dalo úžasně vyhrát. Chris Colfer si toho nabral hodně a tak od všeho bohužel nedostáváme stejným dílem.

"Tohle je Jack, silák našeho cirkusu; Máša žongléřka s meči; karkulka, upjatá paní napjatých lan, jinak řečeno provazochodkyně. Přímo z madagaskarské džungle byl přivezen tento Lestersaurus a tady je jeho krotitelka madam Husa. A samozřejmě je tu taky moje sestra - vousatá dáma Alexandra."
"Ale vždyť nemá vousy," namítla Dorotka
"Ráno se holila," věděl si rady Conner

Problém sem měla i s pravidly portálového elixíru a návštěv ostatních světů. ty jsou vypsána hned na podsádce a já mám pocit, že postavy je buď vůbec neberou na vědomí anebo si autor pravidla lehce popravuje během děje tak, jak je to zrovna potřeba. Vůbec mi právě kvůli cestování mezi příběhy, přišly na mysl různé otázky praktického rázu a nebyla jsem spokojena, když jsem nenašla odpovědi. Možná nad tím moc přemýšlím, přeci jen, je to kniha pro mládež.

Čtvrtý díl je jakousi vloženou knihou před velkým finále, které je na konci naznačováno. Ještě nás čekají tři knihy a myslím, že se toho bude dít dost. Bohužel ale musím čtvrtému dílu ubrat jednu velrybku (a dělám to vážně nerada!), protože mi přišel potenciál ostatních světů hrozně nevyužitý. I tak je to jízda a vy byste si jí neměli nechat ujít!

Váš Doríček

2 komentáře:

  1. Moc hezká recenze, já četla první díl, moje sestra dokonce i druhý. nevím jestli se k ostatním dílům někdy dostanu, ale určitě budou stejně dobré jako první díl zdalipak víc?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Mě se asi nejvíc zatím líbil druhý díl, měl opravdu originální rozuzlení. Ale věřím, že autor fanoušky nezklame a celá série bude skvělá!

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!