úterý 12. června 2018

5 knih, kterých se nikdy nevzdám

Posledních několik týdnů jsem si palčivě uvědomovala, jak málo místa mám v knihovně a tak došlo k nevyhnutelnému, musela jsem některé knihy přesunout ze své knihovny buď jinam nebo úplně pryč. Přesto je několik knih, o kterých vím, že se jim mé řádění vyhne a z mé knihovny nikdy neodejdou.
Nicméně se nebude jednat o mé nejoblíbenější knihy, ale takové ke kterým se vážou, pro mě důležité a silné, příběhy.



1. The Hobbit - J.R.R. Tolkien




Tato knížka se pravidelně usazuje mezi nejdůležitější knihy v mém životě. Nicméně tentokrát je zde  z jiného důvodu, než z toho, že mě okouzlil její příběh, nebo jazyk, kterým je příběh vyprávěný.  Její anglické vydání je ve výčtu knih, kterých se odmítám vzdát je z prostého důvodu.
Pokud nepočítám knihy edice Penguin, kterých jsou plné školy, tak toto je první plnohodnotná kniha v cizím jazyce, kterou jsem přečetla v její nezkrácené podobě.
Nedám dopustit na nádhernou angličtinu, kterou je kniha psaná. Občas mi připadá, že anglickou verzi jsem si užila více než českou.
No a taky je tato knížka dárkem, který mi dala kamarádka k osmnáctým narozeninám. Takže o to je moje nechuť k dání této knihy pryč větší.

2. Marťan - Andy Weir




I tato kniha byla dárkem. Bohužel trochu nechtěným, když mi Ježíšek, alias bratr, nakázal napsat seznam knih, že si vybere, vysypala jsem na papír několik knih, ke konci seznamu se nacházel i Marťan. Na první místa seznamu přišly jiné knihy, po kterých jsem toužila víc. A tak když se pod stromkem objevil Marťan. Nebyla jsem zklamaná, jak bych mohla, sci-fi mě už tehdy bavilo, ale rozpolcená. Už tolikrát před tím se mi stalo, že mě kniha, kterou mnoho lidí adorovalo naprosto zklamala.
Ale kniha byla boží dějem, stylem, vším mě dostala. A v knihovně má svoje zasloužené místo! Ne jen pro to, že to je dar, ale protože mi připomíná, abych hned nad vším neohrnovala nos a dala všemu, úplně všemu šanci.

3. Letní rytíř - Jim Butcher




Ah... Harry Dresden. Harry Potter pro dospělé. Teda. Jak se to vezme. Jenom trochu. Nicméně tato série má v češtině vydaných 10 dílů v angličtině jich je 15 a Butcher pracuje na dalších. Neskutečné. Ale autor si stále udržuje kvalitu a neskutečnou čtivost, tak proč ne?
Nicméně otázka zní proč jsem zrovna tuto knihu dala do seznamu knih, kterých se odmítám vzdát, proč by si vzala zrovna čtvrtý díl a ty předchozí a následující bych nechala jen tak ladem.
Připomíná mi totiž jeden milník v životě už dospělého člověka.
Byla to první kniha, kterou jsem vzala do ruky hned po maturitě. A ještě dneska si vzpomínám jak skvělý pocit to byl. Jasně, teď vím, že maturita není žádné terno, že jsou i těžší, lepší a důležitější věci v životě... Ale tehdy mi to tak nepřipadalo.

4. Z Pekla - Alan Moore




Tenhle komiks je neskutečný. Krvavý, zajímavý, láká představou Viktoriánské Anglie a řáděním Jacka Rozparovače. A sakra pro někoho, koho baví nevyřešené záhady působí jako oheň na můry! A také má svoje vysloužené místo v mé knihovně a to hned ze dvou důvodů.
První je fakt, že po komiksu jsem toužila hromadu let, než jsem se rozhoupala k jeho koupi, všechno hodila za hlavu a utratila svoje peníze, ne zrovna malé, jak všichni, kdo čtou komiksy vědí, za nejobsáhlejší komiks v mé skromné sbírce. A na ten den se vyplatilo čekat. Celý následující víkend jsem tehdy strávila zahrabaná v dekách a s napětím četla a i když jsem věděla, jak to celé skončí, nemohla jsem se ubránit napětí, které ve mě s každou stránkou rostlo.
Zároveň s dlouhým čekáním mi kniha připomíná skvělého člověka, kterého jsem jednou znala. Který mi komiks ukázal a půjčil, od té doby jsme oba ušly velký kus cesty a vzájemně se odcizili, ale tato kniha mi toho člověka pokaždé připomene.

5. Krakatit - Karel Čapek


Špatně jsem si spočítala knížky a když už jsem sundavala "uměleckou instalaci" jsem si uvědomila, že mi jedna chybí. A už se mi to tam nechtělo nandavat... 

Poslední dobou se mi zdá, že žádný můj seznam není úplný bez alespoň jedné knihy od Čapka. A proč by ne, když je vážně skvělý spisovatel!
Krakatit je zvláštní kniha. A její filmové zpracování je ještě podivnější. Přesto já mám jak knihu, tak film ráda. Obojí je podivně zmatené, protože hlavní hrdina během děje bojuje se zánětem mozkových blan, obojí je podivně groteskní, s nádechem neskutečna. Prostě vybuchující pudřenka a vlastně vybuchující cokoliv... Je to prostě zvláštní. A spoustě lidí to nesedne. Ať stylově, dějem, nebo čímkoliv jiným.
Knihy se odmítám vzdát protože je to památka na dědu, v jeho knihovně kniha byla mnoho, mnoho let, než přešla ke mě. Protože je to jedinečné salátové vydání, které není slepené a ani nevykazuje snahu o slepení. Je to prostě vydání z roku 1939. V pořadí tedy třetí vydání této knihy a tudíž téměř v původní podobě, jak ji napsal Čapek. A já jsem hrozně ráda, že se tato knížka u mě v knihovně nachází.

A co vy? Také máte některé knihy, kterých se odmítáte vzdát, ať by se dělo cokoliv? Nějaké ke kterým se váže i jiný příběh než ten vepsaný v jejích stránkách? Nějaký který vás rozesměje, rozbrečí, potěší, nebo roztrpčí? 
Uvedla jsem jen pět ze všech knih, nicméně mohla bych pokračovat dál a dál, až bych zjistila, že jsem vypsala celou knihovnu, těchto pět mají zkrátka příběh, který se k nim váže silnější, než jiné knihy i když si jich vážím stejně a některých dokonce i víc, než těch uvedených výše.

1 komentář:

  1. Skvělý výběr :) Na Hobita a Marťana taky nedám dopustit :) Ještě na můj seznam knih, kterých bych se nedokazala nikdy vzdát patří Pán prstenů, Císařovy čepele a série Drakeni z Pernu :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!