pátek 30. prosince 2016

Hobit vs. The Hobbit

Tutoriál na téma: Jak zničit legendu ve třech dílech

Krok jedna: Vezměte celosvětově milovanou knihu. Krok dvě: Vezměte celosvětově milovaného a důvěryhodného režiséra. Krok tři: Vezměte zhruba dvěsťe padesát stran dlouhou knihu a natáhněte ji do tří dvou a půl hodinových filmů. A čtvrtý krok: Pusťte to do světa! Detaily postupu ve článku níže.



Ach Bože, jak já jsem byla nadšená, když bylo ohlášeno natáčení Hobita, jak jsem kontrolovala každou novinku, veškeré obsazení a vůbec všechno co se kolem toho šustlo, jak jsem byla nadšená, když do světa byl vypuštěný trailer, ten jsem viděla tak stokrát, nemohla jsem se nabažit toho vynikajícího zpěvu o Osamělé hoře. A když nadešel ten prosincový den a my jsme den pro premiéře nakráčeli do kina a usedli s limitovanou edicí kelímků v rukách, zůstala jsem sedět bez hlesu. První díl mě odnesl do Středozemě a dohnal mě k dalším návštěvám kina, abych toho z filmu nasála co nejvíce. A další rok, kdy mé nadšení ještě vzrosto, jsem opět čekala před kinem a odešla... Nejprve spokojená, ale při pozdější bilanci... Zkleslá. A další rok mě nechal v troskách toho, v co jsem věřila a zoufale jsem hlesla, po tom, co býval výborně vypadající film.

Kniha - "Hobit Cesta tam a zase zpátky"- z pera profesora angličtiny J.R.R. Tolkiena je nádherná, rychle ubíhající a skvěle čtivá. I člověka, který prohlašuje, že "fantasmagorie" nečte nenechá na pochybách, že toto je dílo hodno veliké pozornosti. Nejednou se mi stalo, že jsem knihu přečetla za necelý den a trpaslíky jsem viděla všude. Je to kniha, která se táhne mezi všemi generacemi od malých po velké. Je to jedinečný základní kámen celého Fantasy žánru a kultovní kniha celého hnutí Hippies. Prostě něco k čemu má mnoho lidí velice blízký vztah.
A taky ke všemu ostatnímu co Tolkien napsal. Třeba trilogii Pána Prstenů.
To mě přivádí ke skvělým filmům, které Peter Jackson natočil v letech 2001 a 2003. Když mu všichni říkali, že to nepůjde, tak to zkusil a skočil... Se třemi filmy, které jsou považovány za to nejlepší z nejlepších. Jistě, ne všechno je podle předlohy a ne vše se líbilo všem. Nicméně, co nebylo oblíbené, bylo vyvážené hudbou, maskami, obsazením a výpravou.
Pak bylo ticho.
A pak v roce 2012 přišel Hobit. Rozdělený na tři, protože číslo tři prý přineslo Jacksonovi štěstí. (Rozhodně ne peníze.) A rozhostilo se nadšení a oslavy v ulicích. Je to Jackson! Co by se mohlo pokazit? Odpověď je nasnadě. Úplně všechno.
Silné pilíře, na kterých stál Pán prstenů byly prostředí, reálné kulisy, masky, hudba a nepopiratelná podobnost s knižní předlohou. Hobit místo toho nabídne CGI prostředí a kulisy, které jsou tak moc umělé, až je to sotva uvěřitelné. Ano, jízda na sudech v druhém dílu byla částečně natáčena v reálném místě a pár záběrů na krajinu také, ale to vám nevynahradí celkový pocit z díla. Masky, které vynesly Pánu Prstenů Oscary vystřídaly CGI skřeti, se sotva fungující tělesnou stavbou. Ano rozmanitost byla nepopiratelně lepší, avšak bylo jim ubráno mnoho na děsivosti - tedy kromě toho jednoho hraného, který stejně umře po pár minutách. A trpaslíci? Krasoňové bez barevných čepiček a dlouhých vousů. Co se hudby týče, je mi líto toho, co Howard Shore předvedl. Hodně líto. Neustále se opakující jeden hudební motiv, který byl představen již v traileru k prvnímu dílu a pak nějaké vykrádačky Pána Prstenů, zbytek byl nevýrazný. Jestli skladateli nebylo dovoleno více, nebo geniusův mozek vynechal? Nevím. Každopádně nejlepší byly z celého soundtracku písničky při závěrečných titulcích Enya mi sice trochu chyběla, ale náhrady se našly perfektní.
Podobnost s knižní předlohou začala umírat již během prvního dílu, pár zbytečně přidaných postav, několik scén o kterých nikdo nic nevěděl (ano, četla jsem, že prý měl Tolkien o Gandalfových výpravách poznámky, ale nikdy před tím jsem o nich neslyšela). A ve smrtelné agonii se zmítala během druhého, kdy pan Jackson namazal málo másla na moc veliký krajíc. Třetí díl. To už byly zachyceny seismické otřesy u hrobu pana Tolkiena. Ne jen že tvůrci vytvořili jakousi časovou anomálii a v případě záporáka (který v knize neexistuje) přeskočili zhruba dvěsťe let, ale vložením šíleného romantického trojúhelníku a "tragické" smrti trpasličího aktéra došlo k deklasování celého příběhu na americkou romantickou komedii s Adamem Sandlerem. A poslední díl vytvořil něco, co se snažilo z bitvy, která v knize neměla co nabídnout (Bilbovo bezvědomí a vzbuzení se až po bitvě), udělat prvotřídní akční biják. S hrdinskou smrtí, hlavních postav, které byly spíš k smíchu, výkony popírajících fyziku, smrti nebohé ještěrky Šmaka, která z posledním záchvěvu života zakmitá jazykem, červů jako vystřižených z knihy Duna a chamtivého a zlého Trautumberka... Eh, pardon, starostu vodního města a jeho poskoka Stoupy.
Takže hodnocení. Kniha jak jsem již zmínila je naprosto epická. Boží! Povinost přečíst a vlastnit výtisk.
Film(y) jsou tragickým umíráčkem pro Tolkienův svět přenesený na filmové plátno. Pokud se před tím spekulovalo o Silmarilionu jakožto o seriálu, tak jsem se začala modlit, aby Tolkienův syn nikdy nevydal práva na jejich zfilmování z ruky. A co se mě týče, druhý a třetí díl Hobita nebyl nikdy natočen (kromě závěrečných titulků a písní v nich hraných).
Jdu se raději koukat na československou animovanou verzi.
Dámy a pánové, neukamenujte mě.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!