pondělí 27. ledna 2020

Kytice v Národním divadle


Po dlouhé době jsem oblékla šaty, podpatky, do jedné ruky čapla přítele, do druhé mladšího bratra a vyrazila jsem za kulturou. A když už jdou velryby do divadla, tak netroškaří a jdou rovnou do Národního! A na co? Na moji nejmilejší Kytici. 
Související obrázek

Kytice je moje velká literární láska už od doby, co jsem se naučila číst. Měli jsme doma vydání z roku 1965 s temnými černobílými ilustracemi od Jana Zrzavého, které jsem si přivlastnila a od té doby jsem ho nepustila z ruky. Bohužel podle toho taky tak vypadá. Salátové vydání s trochou modré pastelky na obálce. Slitujte se, bylo mi sedm.
Související obrázek
Na balkóne jsem si z dek postavila bunkr a v něm si klidně celý den četla. Jo, nerozuměla jsem všemu, ale líbilo se mi jak je to strašidelné a jak se to rýmuje. Brzo jsem se naučila recitovat zpaměti a úvodní baladu umím dodnes. Stejně jako knihu jsem si neskutečně zamilovala i její zfilmovanou podobu od F. A. Brabce, která má mimochodem mimo jiné naprosto nádherný soundtrack.

Výsledek obrázku pro kytice film

Lístky do divadla mi donesl Ježíšek, protože na ní byl přede mnou a naprosto ho uchvátila. Bylo vůbec štěstí, že se lístky sehnaly, protože divadlo bylo naprosto vyprodané. Vážně jsem si nevšimla jediného prázdného místa. Celkem se hrálo osm balad: Záhořovo lože, Zlatý kolovrat, Polednice, Vodník, Dceřina kletba, Svatební košile, Holoubek a Štědrý večer. Přičemž Záhořovo lože je rozdělené do dvou částí, kde jedna je přednášena na začátku, druhá na konci a tím tak ohraničují a zároveň spojují všechny balady dohromady. Celé dramatizace se vyznačovala naprostým minimalismem, kdy většina pódia zůstala víceméně holá a všechny kulisy byste mohli spočítat na prstech jedné ruky. Výrazným prvkem byly naopak rekvizity, které byly často v nadživotní velikosti (královská koruna, perly od vodníka). Stejně tak krásné byly kostýmy ve všech možných barvách a velikostech, ale přesto vás nerušily a byly stejně nádherné jako důmyslně vymyšlené, aby plnily i další účel, než jen těšily oči. 

U každé balady jsem seděla jako na jehlách a čekala jak zpracují to či ono. Upřímně, jak rozsekáte na jevišti člověka, ztvárníte létajícího umrlce, utopíte zlou vdovu, necháte člověka přerůst ve strom a to už vůbec nemluvím o slavném 'tělíčko bez hlavičky a hlavička bez tělíčka'. Jak?! Všeho se mi dostalo v neotřelých kreativních zpracováních, na které jsem koukala s otevřenou pusou a snad jsem ani nedýchala. Při závěrečné scéně jsem horko těžko zadržovala slzy. Všechno to bylo tak vizuálně nádherné! Spojené s temnými a uhrančivými verši K. J. Erbena, to byl neuvěřitelně silný zážitek. Samozřejmě verše musely být místy upravené nebo zkrácené, a tak nečekejte deklamování celé balady slovo od slova, to by muselo mít představení rozhodně víc jak dvě hodiny. 

Celé této nesmírné kráse vděčíme skupině/dvojici SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský), která toto nádherné dílo nejenže vymyslela, ale dokázala ho přivést k životu. Hlavního vypravěče hraje FrantišekNěmec, který tomu všemu s odpuštěním sedí, jak prdel na hrnec. Jeho strohý a pevný hlas vás provází celým večerem a nedokážu si představit nikoho, kdo by to svedl lépe. Z nějakého důvodu mi to velmi připomínala Jana Třísku, když recitoval Máj. Z herců můžete znát například Igora Orozoviče (král) Janu Preissovou (matka), Taťjanu Medveckou (matka), Annu Fialovou (dcera), Ivu Janžurovou (Hana). Mojí nejoblíbenejší rolí a zároveň hercem byl Csongor Kassai, který hrál vodníka. Že vám to jméno nic neříká? Tak si vzpomeňte na lucifera z pohádky Čert ví proč. 

Kytice ne naprosto fenomenálním uměleckým zážitkem. Jestli jste si byť na pikosekundu řekly, že by vás to zajímalo, kupte lístky a jděte, jděte, jděte! Stojí to za každou korunu a minutu. Pokud se mi naskytne možnost jít znovu, nebudu váhat. Doporučuji všem. 


Všechny následující fotky jsou z webu národního divadla:


Výsledek obrázku pro kytice národní divadlo    Výsledek obrázku pro kytice národní divadlo
Kytice, foto: Pavel Hejný  Výsledek obrázku pro kytice františek němec

Výsledek obrázku pro kytice národní divadlo

2 komentáře:

  1. Tak to je pecka!!! Nalákala jsi mě hodně!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už ani nevím jak víc vyjádřit nadšení, které ve mě ta inscenace vyvolala. Přála bych si, aby to viděli snad všichni a mohli být stejně nadšení. :D

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!