sobota 4. ledna 2020

Carin Gerhardsen - Náledí


Přišel leden a sním konečně pořádná zima. Nevím jak u vás, ale tady už je pod nulou, pivo venku zamrzá, kočky zůstávají doma a ani mě se nikam nechce. Ideální čas na to si sednout ke krbu a přečíst si nějakou mrazivou knížku. Třeba o tom jak trochu sněhu a mrazu může v dlouhodobém časovém horizontu mít pro pár jedinců nedozírné následky. Některá rozhodnutí už totiž nejdou vzít zpět. 

Název: Náledí
Autor: Carin Gerhardsen
Počet stran: 372
Nakladatelství: Metafora



Nejsem si jistá jestli bych tuto knihu označila přímo za thriller, protože ten si představuji o hodně akčnější. Náledí na mě působí víc jako dobře vyvážená detektivka, jejíž příběh si dáváte kousek po kousku dohromady a i když graduje, nikam extra nespěchá. Autorka využívá skoky v čase, aby vám postupně odhalila minulost postav a jejich činy, které je dovedly až do nynější situace. Minulost a přítomnost jsou ale pečlivě odděleny a rozhodně nehrozí, že byste se v ději ztratili. Ze začátku je na vás vychrleno větší množství postav, ale já osobně jsem neměla problém se v nich rychle zorientovat. Navíc mám pocit, že několik málo prvních kapitol je naschvál psáno trochu mlhavě, aby se vám postavy a jejich dějové linky trochu promíchaly a vy chvíli tápali. 

Dějově je kniha hodně přímočará a, až na skoky do minulosti, nikam neodbíhá a drží se hlavní linky příběhu. Ze začátku máte pocit, že hned víte, co se stalo a kdo za to může, ale jak to už bývá, nic není jak se zdá. Na příběhu se mi asi nejvíc líbil motiv jednotlivých rozhodnutí (těch vědomých i těch bezděčných), která ovlivní nedozírnou řadu dalších osob, jejich činů a hlavně zcela změní jejich dosavadní životy.  
Jedná se o hodně žensky psanou knihu, postavenou na detailech, pocitech a řešení a vyrovnávání se s různými věcmi a situacemi, kterým ženy musí čelit. Taktéž všechny hlavní postavy jsou ženy a muži hrají druhé doplňkové housle. Ženské hlavní hrdinky mi málokdy sednou, ale tady jsem naštěstí nenarazila. Postavy nejsou dokonalé a některé mají povahové rysy, které vám nebudou sympatické, ale jsou tak napsané z nějakého důvodu. Když je hned neodsoudíte, jako otravné nebo hloupé ženské a na chvíli se zamyslíte, co postava prožila, jakou má minulost, bude vám jejich chování dávat smysl. Těší mě, že někdo píše reálné postavy, které nejsou dokonalé, ale za to uvěřitelné. 


Náledí není žádná jazykově vytříbená kniha, nad kterou si budou všelijací literáti pošušňávat blahem: Jazyk je jednoduchý a efektivní. Autorka se nijak extra nerozepisuje pokud jde o okolí, spíše dává prostor vnitřním pocitům, úvahám postav a jejich problémům. To by možná někomu mohlo vadit, ale myslím, že jednou za čas to neuškodí. Detektivní rovina knihy je docela pěkně vyvážená, ale zároveň dost jednoduchá. Kdo za tím vším stojí je vzhledem k malému počtu aktivních postav, docela snadné zjistit a navíc autorka vám to ještě před koncem naservíruje na stříbrném podnose, takže za mě se žádný AHA moment nekonal. I tak mě ale zajímalo, jak to celé dopadne a posledních několik desítek stran jsem četla docela napjatě. 

Kolem a kolem je Náledí příjemnou detektivní jednohubkou určeno převážně ženám, ale to rozhodně nijak nesnižuje její hodnotu nebo dokonce čivost. Ideální kniha když venku mrze a vám se nikam nechce. Pokud vás kniha zaujala, nakoupit můžete na e-shopu Grady
Tak tři a půl velrybky, nějakých 70%

4 komentáře:

  1. Také se na knížku chystám a jsem moc zvědavá, jak se mi bude líbit. Čekala jsem, že si ji přečtu pěkně s čajem a budu se dívat na sníh z okna, ale asi to nedopadne :D Třeba jednou nasněží :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když vstaneš hodně brzo, možná se budeš moct dívat alespoň na jinovatku :D

      Vymazat
  2. Zajímalo by mě, jestli existuje něco jako "kniha určená spíše mužům". :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě! Bude to něco o motorech, ženských a drsných hláškách, které můžeš říkat u piva. Stereotype, much? :D

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!