středa 4. prosince 2019

Co mi dalo NaNoWriMo

Listopad skončil a s ním i psací výzva v podobě National Novel Writing Month. Přišel čas na odložení per/klávesnic a zhodnocení našich výkonů (i těch nevalných). Protože jak nás to učili ve škole: není důležité vyhrát, ale zúčastnit se. Sice to jsou kecy, ale zrovna se mi to hodí do krámu. 

Výsledek obrázku pro nanowrimo 2019

Shrnu to ve třech slovech: psaní je fuška.


Přišla jsem na to, že lidi (včetně mě) mají o práci spisovatele značně zkreslené představy. Zblblý ze všech seriálů, filmů a učebnic literatury máme pocit, že spisovatel je intelektuál, sedící v křesle uprostřed své ohromné soukromé knihovny, uskrávající čaj (whiskey pokud jste Hemingway), přemýšlející o své nové knize. Tak to ani trochu. Na celý měsíc jsem si zkusila jaký je denní chléb všech spisovatelů a můžu vám s jistotou říct, že žádná sranda to vážně není.

Z počátku to šlo lehce. Sice jsem první dny napsala vždycky maximálně pár krátkých odstavců, ale i tak jsem ze sebe měla dobrý pocit. Na psaní jsem se těšila, během dne jsem přemýšlela co a jak bych mohla vymyslet a k počítači jsem skoro vždycky usedala s konkrétní představou, jak se bude vše vyvíjet. Postupně se mi dařilo zvyšovat i počet slov a někdy jsem se do psaní opravdu zabrala a nechala se unášet dějem. Měla jsem spoustu inspirace, postavy spolupracovaly a příběh se hezky odvíjel. No, jak určitě tušíte samy, nemělo to dlouhého trvání. 

Výsledek obrázku pro nanowrimo

Zhruba v půlce mi začalo všechno drhnout. Postupně mi začalo docházet kolik věcí mi v příběhu hapruje, jak nedomyšleně některé části působí a že na některé věci jsem pro jistotu zapomněla úplně. Vědomí vší té práce, která mě ještě čeká, bylo jako obrovská stěna, která mi nedovolovala jít dál. Psalo se mi těžko a častokrát jsem vůbec psát ani nechtěla, protože jsem věděla, že když budu v příběhu pokračovat, dostanu se do části, kterou ještě nemám vymyšlenou a to mě rozčilovalo. Ale zatnula jsem zuby a jakž takž psala dál.

Bohužel krize mě neopouštěla a každý den jsme psala méně a méně. Jediné co mě nutilo se vracet k počítači, byl odznáček za psaní jednadvacet dní v kuse. Já vím, že je to pěkně slabá motivace, ale lepší jak žádná. Do psaní jsem se musela vyloženě nutit a každá věta mi přišla horší než ta předchozí. Nechtěla jsem po sobě nic číst a každý nápad mi přišel stupidní. Neměla jsem ráda ani sebe ani to, co jsem psala. Začala jsem psaní vnímat jako otravnou povinnost, která mě nebaví a nerada se k ní vracím. Poslední týden jsem se vzdala a nenapsala ani čárku, Styď se, Dortíčku, styď se!

Můj původní cíl byl třicet tisíc slov. Pak jsem si uvědomila, jak málo jsem zvyklá psát a jak málo slov takový jeden průměrný odstavec vůbec je. Stáhla jsem to na rozumných deset, o kterých jsem si byla celkem jistá, že dokážu zvládnout. Jenže do cesty se mi připletl život. Chodit do školy pak do práce a mezitím plnit úkoly, vařit, prát a neustále se stěhovat z místa na místo, nějak se alespoň průměrně vyspat a do toho všeho ještě každý den psát? No to jsem jaksi nezvládala. Nakonec jsem skončila těsně pod hranicí deseti tisíci slov. 


via GIPHY

Říká se, že psaní je hlavně o zvyku. Nemyslím si, že jsem ho ještě získala, ale věřím, že jsem tomu díky NaNoWriMu blíže. Psaní vyžaduje opravdu pevnou vůli, sebedisciplínu a hlavně vytrvalost. Nejsem si jistá, že ze mě spisovatel někdy bude nebo že ten příběh kdy dopíšu, natožpak vydám, ale téhle výzvy nelituji. Pokud se o sobě chcete zase něco dozvědět, rozhodně doporučuji se příští rok zapojit. 

A jak jste obstáli vy? Protrhli jste cílovou pásku nebo se někde zmatení motáte v kruzích jako já? Co vám letošní NaNoWriMo přineslo, zúčastníte se příště znovu?
Zdraví Dortíček & velrybí crew


7 komentářů:

  1. Tak to je škoda, že ti to nevyšlo, ale zkušenost se taky počítá :) Pro mě psaní není ani tak o zvyku, jako spíš o potřebě a to se pak píše hezky, takže já mám i letos splněno :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ráda, že jsem se k tomu vůbec dokopala to zkusit. Každopádně gratuluji k tvým 50K, třeba se příští rok zadaří i mě :)

      Vymazat
  2. Já si dala cíl 30 000 a povedlo se mi ho o něco překročit, nicméně mou hlavní snahou bylo psát denně, což se povedlo. Občas jsem sice drtila stoličky, když jsem v 11 večer po práci, péči o domácnost a dalších nesmyslech, které se prostě musí udělat, zasedla k psaní a nic kloudného ze mě nevypadlo, ale vytrvala jsem a nevzdala to. Ono se mi paradoxně stejně nejlíp píše právě večer. :) Teď už jen musím ten rozepsaný příběh dokončit, tak si budu držet palce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně vím o čem mluvíš, člověk je někdy z každodenního života tak vyšťavený, že už ho prostě nic nenapadá a jen sedí a čumí do papíru. Budu držet palce i za sebe, to dáme!

      Vymazat
  3. Psaní je opravdu náročné. Nejhorší je, že čím víc toho člověk přečte, tím větší má pocit, že všechno bylo napsáno. A jestli ne - stejně je to spíš dílo náhody, která kniha vstoupí do dějin a která zůstane nepovšimnutá na regálu knihkupectví, dokud ji nedají do Levných knih.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, jak říkáš. Člověk je svůj největší kritik (nebo alespoň já teda jo. Nakonec odradíme samy sebe od tvoření, jen protože někde jinde je někdo, kdo to umí líp. To je prokletí sociálních sítí. A přitom v levných knihách končí i naprosté literární skvosty! Třeba si k ním, právě díky tomu, najde cestu víc lidí.

      Vymazat
    2. Naprostý souhlas! Jak říkám, bylo mi líp bez instagramu... :D

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!