neděle 17. listopadu 2019

5 nejbrutálnějších knih, které jsem četla

Občas přemýšlím, proč jen my lidé máme pořád tendenci psát a zároveň číst brutální knihy. Ať už se jedná o válku, vraždění, ničení, znásilňování, mučení nebo "jen" prosté lidské utrpení. Možná nechceme zapomenout, možná si naopak chceme připomenout, v jak bezpečné době právě žijeme. Možná si někteří chtějí dopřát trochu vzrušení z pohodlí gauče. Ať už je důvod jakýkoli, donutilo mě zamyslet se nad tím nejbrutálnějším, co jsem kdy četla já. Bohužel nebylo vůbec těžké dát takový seznam dohromady. 

Související obrázek



Už nejsem vaše dcera - Karin Jäckel

Už nejsem vaše dceraTahle kniha je ztělesněním slov jako oplzlost nebo úchyl. Autobiografický příběh Moniky B., která se po letech psychického a fyzického týrání a především sexuálního zneužívání rozhodla odejít z pekla, kterým pro ni byla rodina a někomu se svěřit. Pokud se vám o tématu sexuálního zneužívání, incestu a všemožných fíliích čte špatně, doporučuji vyhnout se tomuto titulu obloukem. Vše je popsáno velmi detailně a barvitě a tak jsou některé pasáže opravdu těžko stravitelné. Krom vší té očividné hrůzy, kterou si musela Monika projít, je velmi strašidelné uvědomit si, že tohle se se stále děje. Nejedná se o žádnou neznámou zemi na druhém konci planety, tohle se děje v naší úžasné civilizované Evropě. Co si budeme namlouvat, na mnoho případů se nikdy nepřijde a spoustu lidí nebude nikdy řádně potrestáno.


Poslední svědci - Světlana Alexejevič

Poslední svědci: Sólo pro dětský hlasReportáží literatura této nobelistky se skládá výlučně z rozhovorů s lidmi. Jejich svědectví a vzpomínky utváří podle Alexejevičové tzv kroniku lidstva, skrz kterou se můžeme seznámit s naší ne zrovna krásnou minulostí. Němí svědci je kniha rozhovorů s lidmi, kteří byly v době druhé světové války dětmi. Konkrétně se jedná o děti z Běloruska, které přežily systematické vyvražďování místních obyvatel speciálními komandy německé armády. Je to hrozné čtení. Všechno to bezbřehé násilí viděné dětskýma očima. Fakt, že vám před očima zastřelí celou rodinu a vy se zachráníte jen protože jste se schovali v jámě plné mrtvol, že je vám pět let a jste jediní, kdo se může postarat o novorozeného bratra aniž byste věděli jak. Že si hrajete na válku a v tu chvíli vašeho nejlepšího kamaráda roztrhá bomba na kusy, nezbude po něm ani oblečení. Že celá vaše vesnice, všechno co jste znali, shoří na popel. Nedá se to číst v kuse, takovou hrůzu si musíte dávkovat. Nejde jen o to, co děti zažily, ale hlavně jak je to ovlivnilo později v životě. Hrozná kniha, kterou sice číst bolí, ale rozhodně by lidem neuškodilo si ji přečíst. Třeba bychom se pak mohli mít navzájem o něco víc rádi.

Ženy z bloku 10 - Hans-Joachim Lang

Ženy z bloku 10 - Lékařské pokusy v OsvětimiBylo by k podivu, kdyby se na tenhle seznam nedostala žádná z knih s tématem koncentračních táborů. Tohoto tématu jsem se načetla dost a dost hlavně na střední škole, teď už se jim spíše vyhýbám. Zajímaly mě hlavně knihy faktografické případně autobiografické. Všechny ty švadleny a knihovnice z Osvětimi mě moc nebraly. Ženy z bloku 10 popisují lékařské experimenty, které probíhaly na židovských ženách v Osvětimi od roku 1943. Ve většině případů se jednalo o různé metody sterilizace či výzkum nemocí. Kniha popisuje jak ženy zvládaly každodenní život v táboře, lékařské pokusy, ale také odloučení od rodin či hlad a nemoci. Hodně se také věnuje životu přeživších žen po válce. Z osmi set odvedených na blok č.10, jich zbyly necelé tři stovky. Je to kniha plná dat, jmen, států a historických faktů, tak se někomu může zdát nezáživná. Rozhodně je ale přínosnější, než všechny beletristické knihy s tématickou koncentračních tábor, protože na rozdíl od nich, tady nemusíte přemýšlet co je a není pravda.

120 dnů Sodomy - Markýz de Sade

120 dnů SodomyAsi nikoho nepřekvapí, že se na seznam tato nechvalně proslulá kniha dostala. Pan Markýz by asi výskal radostí. Sice si myslím, že všichni zhruba ví o co jde, ale pro neznalé nastíním děj. Hromada úchyláků unese několik krásných mladých šlechtičen a šlechticů (víceméně skoro ještě dětí podle našeho zákoníku),  schová se s nimi na hradě kde po sto dvacet dní probíhají orgie, hostiny a vůbec se všichni, krom těch nebohých dětí, dobře baví. Vyprávějí si historky o všech možných i nemožných sexuálních úchylkách a přitom se nechají rovnou všemožně uspokojovat. Tohle je jedna z mála knih, kterou jsem nedočtla. Ne protože by to bylo nechutné (je to hodně nechutný, o tom žádná), ale protože to je nuda. Jakmile se dostanete k jednotlivým vyprávěním až do konce knihy se víceméně nic jiného neděje. A upřímně neznám nikoho komu by se chtělo číst 384 stran o tom jak někoho vzrušují větry, nemyté pohlavní orgány nebo všemožné tělní výměšky a tekutiny. Koho hryže zvědavost, klidně si knihu přečtěte, ale pokud vás mine, rozhodně o nic nepřijdete.

Konec stříbrného věku - Jasutaka Cucui

Konec stříbrného věkuJaponsko bojuje s neustálým stárnutím svého obyvatelstva a tento problém se rozhodně vyřešit opravdu kreativně. Jednou za pět let se musí všichni občané nad sedmdesát let zúčastnit vzájemného vyvražďování, které je rozděleno podle okrsků. Na konci smí zůstat jen jeden, pokud se nedodrží časový limit (měsíc), budou všichni na jeho konci zastřelení. Takové hunger games pro staříky. Jasně, ono to celé vypadá vtipně a místy to je opravdu humorné až groteskní, obecně to má být satira a ne horor. Jenže čím víc nad tím přemýšlím, a čím víc času uběhlo od jejího přečtení, tím víc mě kniha děsí. To bezmezné násilí, prosby stařičkých žen o život, dušení svých sousedů polštářem ve spánku, z domova důchodců se stane bojová zóna a kdykoli to můžete schytat brokovnicí do zad. Jedna z knih, kterou už si s jistotou nikdy nepřečtu. Čím jsem starší a čím starší je moje rodina, tím víc se téhle knihy štítím.

Krvavý poledník - Cormac McCarthy

Krvavý poledník aneb Večerní červánky na západěCormac McCarthy se rozhodně nebojí psát věci tak jak jsou. Jeho hrubý, strohý a přímočarý styl spoustu lidí odradí, i když se tím připravují o nejednu literární lahůdku. Krvavý poledník pojednává o skupině lidí, která v roce 1849 na hranicích Mexika loví indiánské skalpy pro mexickou vládu. Už samotný nástin děje předjímá, že tohle nebude lehké čtení. A taky že není. Je to neuvěřitelná krvavá a brutální řež. Lidi nabodnutí na hácích, lidé stažení z kůže, miminka s prošlápnutými lebkami, znásilňování, pálení, ničení. Nejhorší na tom je, že i když je to z části smyšlený příběh, je vám jasné, že podobné věci se doopravdy děli, že si McCarthy zase tolik vymýšlet nemusel. Kompletní recenze, ještě ze starého blogu, včetně ukázek ZDE.


Jakou nejbrutálnější knihu jste četli vy? Jaký příběh vámi tak otřásl, že už ho nechcete v životě ani vidět? Nebo jste odolní a nějaká kniha s vámi jen tak neotřese? Dejte vědět. Zdraví Dortíček & velrybí crew. 

8 komentářů:

  1. Z tvého seznamu jsem četla akorát Ženy z bloku deset a souhlasím, že je to dost otřesné právě proto, že jsou to fakta a ne jen příběh. Obecně je otázka, proč mají lidé rádi násilí, thrillery, detektivky, potoky krve a všechny ty psychické nemoci a já nevím co, tak rádi. Já to třeba až zas tak nemusím. Fakt, možná i proto mě dost knížek z dvacátého století, které jsou považovány za klasiku, nebaví. Nebo dost různých "bestsellerů".
    A co se 120 dnů sodomy týče - nečetla jsem, nechci, díky. Jsou lidi, kterým se takové věci líbí, já mezi ně nepatřím. Četla jsem Lady Fuckingham a byl to hnus, docela dlouho jsem pak nebyla schopna ve vztahu normálně fungovat, tak moc mi to všechno znechutilo. Neříkám, že lidé, kteří mají k takovým věcem sklony, nemůžou být jinak fajn a milí, ale popravdě - nerozumím tomu a nechci se s tím setkávat ani v životě, ani v literatuře.

    Měj se hezky. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak Lady Fuckingham jsem taky nečetla, ale měli jsme to v povinné četbě na střední a vím, že z toho mělo spoustu lidé stejné pocity jako ty. Těžko říct, jestli lidem život opravdu zevšedněl natolik, že si ho musí opepřit takovými šílenostmi. Na druhou stranu lepší, aby o tom četli, než aby to dělali.

      Vymazat
  2. Já si už před časem vyhlédla Konec stříbrného věku, zatím jsem se k ní ale nedostala. Ale zajímá mě na ní právě ta kombinace humoru a naprostého děsu z toho, co se vlastně reálně děje.
    Hodně zajímavý seznam, sama bych ho asi sestavit nedokázala z toho, co mám přečteno. Možná kdyby šlo jen o nechutnosti, tak by to šlo snáze. Ale těm vyloženě děsivým nebo brutálním knihám se zatím vyhýbám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na první přečtení mi to přišlo jako velká sranda, ale čím jsem starší tím víc mě ta kniha děsí. Já ji vlastně moc doporučuju, ale jednoduše není pro každého.
      Někteří lidé to vyhledávají, to třeba já nepochopím. Je dobré znát svoje limity a do ničeho se nenutit jen protože je to zrovna in čtení.

      Vymazat
  3. Tak tyhle brutality bych asi nezvládla číst, ale nějaké knížky mě opravdu zaujaly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty knihy (kromě asi pana Markýze) opravdu zajímavé jsou, ale je pravda, že se čtou těžko.

      Vymazat
  4. Dříve bych ty knihy asi zvládla, teď s tím mám trochu problém. Ale to jsou těhotenské hormony, to k tomu prostě patří :D

    Ale slyšela jsem o knize Ženy z bloku 10 a tu bych si i jednou přečetla...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje švagrová v těhotenství nezvládla ani Tiché roky od Mornštajnové, takže vím, o čem mluvíš. :D

      Ženy z bloku 10 jsou hodně poučné, ale o to víc děsivé. Doporučuji až po porodu :D

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!