úterý 2. července 2019

Nejlepší knižní dárek na světě!


I když se to snažím veřejně moc nepřiznávat, i já stárnu. Tedy, ještě na tom nejsem tak moc zle, ale popravdě, mladší už nebudu. A jelikož jsem držka ukecaná a prakticky nesklapnu o věcech, co se mi líbí a zajímají mě, nezbylo mým spolužačkám, než mi pořídit tento absolutně skvělý dárek. Všichni knihomolové světa, pokochejte se spolu se mnou! 


Tuhle věcičku už určitě mnoho z vás vidělo. Jedná se o seznam sto knih, které po přečtení setřete jako los a objeví se barevná ikona dané knihy. Jenže to nebylo nikde k sehnání, ale tak od čeho máme kamarády a narozeniny? Vypadá to takhle, omlouvám se, že nemám lepší foto, ale ať máte alespoň představu. 

Na seznamu je překvapivě přesně 100 knih. Pochází od různých autorů, z různých prostředí jak geograficky tak žánrově. Většina knih je od amerických nebo britských autorů, několik knih je i od autorů z Asie nebo Afriky. Bohužel, žádná česká knížka tu není. Trochu mě překvapilo, že v celém seznamu není ani jedna sbírka poezie nebo komiks, ale tak, třeba se dostanou na další seznam. 


Většina knih jsou opravdové klasiky: Bídníci, Pán much, Stařec a moře, Sophiina volba, Velký Gatsby, Vojna a mír, Farma zvířat, Na západní frontě klid, Hrozny hněvu a takhle bych mohla pokračovat ještě dlouho. Najdou se tu ale i novější a modernější kousky: Muži, kteří nenávidí ženy, Deník Bridget Jonesové, Norské dřevo nebo Misery. Vynechány nejsou ani dětské knihy: Medvídek Pů, Guliverovy cesty, Alenka v říši divů, Narnie nebo Matylda od Ronalda Dahla. Co mě hodně překvapilo, je fakt, že v seznamu jsou i knihy populárně naučné jako například Stručná historie času od Stephena Hawkinga, Freakonomie, Sobecký gen, Umění války a další. Já se snad ještě něčemu přiučím. Svoje místo zde právoplatně zastupuje i sci-fi a fantasy: Harry Potter, Pán prstenů, Hra o trůny, Stopařův průvodce galaxií, Bladerunner, Válka světů. V seznamu jsou i dvě biografie: Dlouhá cesta ke svobodě a Vím, proč pták v kleci zpívá

Samozřejmě je tu také docela dost knih, které vůbec neznám a to hlavně protože vůbec nebyly přeloženy do češtiny, což naštěstí pro mě není velký problém. Jsou jimi třeba: 
I Capture the Castle -  Dodie Smith 
The Poisonwood Bible - Barbara Kingsolver
The Commitments - Roddy Doyle

Nedokážu ani vyjádřit, jak moc se těším až si díky tomuhle seznamu rozšířím obzory. Je tam toho tolik a já zjistila, že jsem četla tak málo! Pravdou ale je, že na některé knížky se moc netěším, hlavně na Pýchu a předsudek a Janu Eyrovou, k těm jsem si za ta léta vybudovala jakousi nechuť a hrozně se mi do nich nechce, ale tak třeba zjistím, že sem dospěla (nebo něco takového) a přečtu to s nadšením, člověk nikdy neví. Dál se netěším na Haruki Murakamiho, nedávno jsem do něj četla svoji první knihu (Podivná knihovna) a jestli jsou takové všechny tak to potěš koště. 

Věc, která mi nedává spát je, že na seznamu jsou dva autoři dvakrát a to Haruki Murakami a George Eliot. Přijde mi škoda mít je tam dvakrát a zabrat tak místo dvěma jiným úžasným knihám, které by se tak na seznam mohly dostat. Moc tomu nerozumím, ale tak asi se tomu nebudu dívat, víte kam...

Můj seznam teď vypadá takhle, není toho moc, ale je to začátek:


O přečtených knihách z tohohle seznamu se chystám udělat nepravidelnou rubriku s velmi kreativním názvem Projekt 100, kde budu (asi po třech) psát o knihách, které jsem už přečetla a jak se mi ne/líbily. 

Jak se tenhle knižní dárek líbí vám? Za jak dlouho byste zvládli celý seznam? Bavilo by vás vůbec číst podle seznamu, který vám někdo určil? Na odpovědi se těší a zdraví Dortíček. 


4 komentáře:

  1. To je skvělé, o to si asi taky napíšu nějakému Ježíškovi nebo jinému dárci! :D ^^

    OdpovědětVymazat
  2. Ach jo, já to fakt potřebuju :D (ne, ještě jsem se po tom nedívala :D)
    Ale tu Janu Eyrovou a Pýchu a předsudek chápu, z toho mi stojí taky vlasy hrůzou na hlavě. A Norské dřevo jsem už naštěstí četla, podruhé bych to už asi nedala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se mám vážně na co těšit. zatím jsem to vzala zlehka a půjčila si Bladerunnera od P. L. Dicka, to náročnější si zatím odsunu :D A ano, potřebuješ to :D

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!