pátek 28. dubna 2017

Patrick Kingsley - Nová Odyssea

Řeknu to na rovinu. Tohle je kniha, která by se měla normálně povinně rozdávat. Jdeš si koupit cigarety? Tady máš a ještě výtisk. Rohlíky, babi? Jasně a tady nezapomeňte knížku. Ony by se pak možná mnoha lidem otevřely oči a třeba by si i uvědomili, že to, co se děje nemůžou zastavit blbými řečmi na Novinky.cz, informacemi z pochybných serverů, ani stavbou plotů.

Název: Nová Odyssea
Autor: Patrick Kingsley
Počet stran: 340
Nakladatelství: Kniha Zlín


Jak vyplyne z názvu jde o novou cestu podobnou bájným eposům. Nebezpečnou a zrádnou cestu. 
Cestu uprchlíků z Afriky za tím jejich snem o ráji jménem Evropa (o kterém kolují neskutečné a úsměvné představy a přijíždějí až zoufale neinformovaní s utopistickými představami). Kterou, jak vás Patrick Kingsley po několika stranách přesvědčí, jsme jim svou mnohaletou nečinností vlastně otevřeli.

Slyšela jsem mnoho názorů na česká media, málokterý byl pozitivní. Nicméně reportér britského plátku The Guardian by mohl být alespoň některým po vůli.
Nová Odyssea je reportáž psána hned z několika úhlů pohledu. Jeden popisuje cestu otce od rodiny do Evropy, neskutečně drsnou cestu sledujete od okamžiku kdy se jeho loďka zmítá na vlnách ve Středozemním moři a retrospektivou zjistíte vše ostatní. Další pohledy nabízí reportér Kingsley, když mluví s jednou stranou barikády. S pašeráky, kteří převáží uprchlíky z afrických měst až do Itálie. A je nutno podotknout, že tyto rozhovory mi zodpověděly většinu otázek, které jsem ohledně této problematiky měla. Třetí je opět reportér, tentokrát ovšem mluvící s lidmi, kteří běžence zachraňují na moři a po jejich přistání na pevninu. I tento úhel pohledu překvapí, ale z jiného důvodu než hovory s pašeráky. Čtvrtým úhlem jsou výpovědi dalších lidí, kteří jsou na cestě za svým snem. A nakonec v pátém nám vysvětluje co vedlo k tomuto problému a jak se k němu staví politická scéna.



K takto citlivému a kontroverznímu tématu přistupuje Kingsley velice lidsky. Poukazuje na všechnu problematiku. Určitě kde kterému čecháčkovi přijdou jeho názory "multikulti" (Bože, jak já tyhle výroky internetových diskusí nenávidím), jenomže i pro největší odpůrce celého tohoto stěhování národů by byl problém najít výtky k takto podanému tématu, protože Kingsley se pozastaví nad každou otázkou a problematikou, srozumitelně vysvětlí jak k tomu všemu došlo, pokouší se nabídnout možná východiska. Pokud si člověk vysloveně nesedí na uších, tak porozumí tomu co se děje a sám bude k tomuto problému přistupovat jinak. I mě kniha hrozivě rozšířila obzory.

Tak například: dokud jsem nečetla tuto knihu, neměla jsem tušení, proč se sem ženou lidi z rozvojových zemí, přeci jen, když o zemi neslyšíte, nic se tam neděje, ne? Ekonomičtí uprchlíci nemají právo na azyl. Před vypuknutím krize jsem o zemi jménem Eritrea neslyšela. Fakt ne, ani slovo a to mám vážně ráda geografii. A jak jsem slyšela, že nějací Eritrejci jedou do Evropy, říkala jsem si proč? Co jim chybí? Po téhle knize vím, že Eritrejský režim je jedena z nejhorších diktatur na světě. Zábavná zemička ta Eritrea, od dvanácti let prakticky neplacená doživotní vojenská služba a svobodná vůle nulová, ono pak moc na výběr není.

Můj jediný problém s touto knihou spočívá v úplném konci, kdy se reportér nechal unést svými pocity a už si neudržuje takový odstup od svých objektů k reportáži. Je to samozřejmě pochopitelné. S Hášimem, jehož cestu dokumentuje, procestoval celou Evropu, takže nějaký vztah navázat museli. Jen škoda ztracené objektivity, nicméně data, která po celou knihu udával, se subjektivně podat nedají. Je mi také trochu líto, že v české verzi nejsou fotografie, které autor zmiňuje v poděkování, ale kniha je už tak dost velký nápor na psychiku.


Je úsměvné, že Česká media dokáží kde co zamést pod koberec. Myslíte si, že zmizela ebola, zika,  skončily střety v Doněcku, válka s ISIS, občanská válka v Syrii, že skončila uprchlická krize? Kdepak. Jen to už tak moc netáhne a lidi už to neděsí. proč by o tom měl někdo někoho ještě informovat?

Tak příště u něčeho šťastnějšího,
Váš Lesníček

2 komentáře:

  1. Hezká recenze. Jsem přesvědčená, že kniha je opravdu skvělá a dost jste mě na ni navnadili. :) Mám ráda váš blog, akorát mi vadí ten font písma na nadpisy v pravém sloupci, protože nepodporuje diakritiku. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme, rozhodně stojí za přečtení. To jsme rády! A my si naivně mysleli, že toho zpropadeného č si nikdo nevšimne, budeme na tom muset zapracovat :).

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!