sobota 24. srpna 2019

Projekt 100 - G. R. R. Martin, P. K. Dick, M. Atwoodová

Tři žánry, které se od sebe nemohou více lišit. Epická fantasy sága, jedno z nejvýznamnějších sci-fi děl a dystopický román, který díky své seriálové adaptaci uchvátil nemalou řadu lidí. Opravdu si zaslouží být na seznamu sta knih, které by člověk měl přečíst? 

K narozeninám jsem dostala tenhle super seškrabovací seznam 100 knih, které by člověk měl za život přečíst. Postupně vám je budu představovat a sdílet názory na již přečtené kousky. 




George R. R. Martin - Hra o trůny


Když se ke mě kniha dostala, byl seriál zhruba někde ve třetí sérii a lidem začalo hrabat. Já vážně nerada čtu/sleduju věci okolo kterých je tak obrovské davové šílenství, ale Lesníček mě přesvědčil, že ta kniha za to doopravdy stojí. Nelitovala jsem. Sice už je to dávno, co jsem první díl četla, ale pamatuji se jak jsem fandila Edovi a zároveň ho proklínala jaký je to naivní jouda spoléhající na čest zatímco Cersei mu klidně bodně nůž zezadu do krku. My sweet summer child. A i když bych to nečekala, všechno to politické pletichaření o moc mě vážně bavilo. Ani mi nepřišlo nijak náročné se vyznat ve všech rodech a jménech. Doporučuji všem fanouškům dlouhých fantasy ság a hlavně těm, kteří viděli pouze seriál. Určitě se budete divit co všechno je jinak, ehm ehm Stannis neupálí svojí dceru ehm ehm. 

Philip K. Dick - Bladerunner


Bez výše zmíněného seznamu bych se k téhle knize nedostala a musím říct, že by to byla vážně škola. Film jsem neviděla a tak jsem kromě anotace neměla žádnou představu do čeho jdu. Překvapilo mě v jak klidném tempu se kniha nese, přestože se celou dobu věnujeme lovení nepovolených androidů. Je to psané tak lehce, nikam vás to nežene a příběh přesto ubíhá plynule, nezkracuje, ale ani nenudí. I přestože je kniha kratičká (220 str.) a přečtete ji za jeden den, překládá vám dost informací na to, abyste si utvořili představu, kam to svět v téhle knize dotáhl. Řeknu vám rovnou, že žádná velká sláva to není. Hodně se mi líbil nenápadný důraz na životní prostředí a faunu, která v celém příběhu hraje nemalou roli. Rozhodně nečekejte žádnou vzpouru robotů proti krutému lidskému zacházení. celé je to spíše takové velmi melancholické uvažování nad údělem lidského bytí a co to vlastně znamená být člověkem. Přestože byl originál napsán už roku 1968 naše doba ho ještě nedostihla. Už chápu proč se tohle řadí mezi jednu z největších sc-fi klasik. 

Margaret Atwoodowá - Příběh Služebnice


Ještě než seriálová adaptace uchvátila davy, dala mi mamka do ruky tuhle knížku se slovy "Čti!" A protože se s maminkami nehádá, vzala jsem si její slova k srdci a nestačila se divit. Společnost, kterou nám autorka představila je kurevsky temná. Vládu nad USA tedy přebírá náboženská strana a vytváří totalitní stát, kde jsou všechny plodné ženy pochytány, aby sloužily prominentním rodinám jako rodičky. V době ovulace jsou při "obřadu" znásilněny, aby následně neustále rodily a sloužily tak společnosti a vykoupily se tím z hříchů jejich předešlého života. To fakt nechcete. Kniha je hodně ženská. Dost se v ní přemýšlí na úkor nějaké velké akce, což je podle mě dobře, alespoň mě to vyhovovalo. Pokud sledujete seriál, knihu doporučuji, ale připravte se na to, že je to něco trochu jiného. Moje srovnání první série s knihou je ZDE. Tahle knížka je mrazivá a i když jsem slyšela názory, že to někomu přijde trochu přitažené za vlasy, mě se to zdá více než reálné. Úděl žen je občas nesnadný, ale věřte, že může být vždy hůř. 

Četli jste nějakou z knih? Koukáte na seriálové adaptace knih? Máte rádi sci-fi žánr? Zdraví Dortíček & velrybí crew 

7 komentářů:

  1. K Písni jsem se dostala ve chvíli, kdy už byly venku dvě řady seriálu a masová hysterie ještě nebyla tak velká, takže jsem si čten ještě relativně užila. Jsem ale přesvědčená o tom, že dát tenkrát přednost Malazu (chtěla jsem ho přečíst dřív, ale pak jsem si to rozmyslela kvůli seriálu...), tak Píseň asi nedočtu. Já tu ságu mám ráda, o tom žádná, ale zas tak strašně moc zásadní a originální mi nepřijde. Plus miluju, jak to zparodovali v South Parku, doporučuju :D.
    Jinak Bladerunnera mám v knihovně už asi rok, jen na něj ještě nedošlo a k Příběhu bych se taky řáda někdy dostala, ale znáš to, času málo a knih spousta... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ten Malaz přečtu, přísahám že fakt jo, ale asi prvně budu muset do vězení nebo tak, protože jindy na to ten čas nenajdu :D Mám takový pocit, že to vězení (třeba jen na půl roku) by nám i našim to-read listům velmi prospělo :D

      Vymazat
  2. Nečítala som ani jednu z kníh... a asi sa ani nechystám. Možno ak Martin to GoT dopíše. :D Inak pri GoT som videla aspoň seriál - počkať akože si v knihe neupáli dcéru? Toto je zásadná info, uf. A teda, záver seriálu bol fakt prúser...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako já se modlím,a by dopsal alespoň ten pátý díl, protože ten konec co připravil seriál je teda hovadina na entou. Stannis v knihách svoji dceru miluje hrozně moc, nikdy by ho ani nenapadlo ji upálit, nebyla o tom ani zmínka. Seriál si prostě hodně věcí zjednodušil tak, aby to bylo dramatičtější a šlo to víc na ruku divákům, kteří chtějí krev.

      Vymazat
  3. Já jsem Hru o trůny četla, respektive celou sérii jsem poslouchala jako audioknihy. A popravdě, vůbec nemám chuť se někdy dívat na seriál. Musí být hrozný. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten seriál není tak zlý... do třetí série. Pak se to hodně dějově rozchází s knižní předlohou a cpou se tam nesmysly. A o finále se netřeba zmiňovat, to bylo vážně špatný.

      Vymazat
  4. Já chci ten seškrabovací seznam! Hru o trůny jsem četla, je boží, ale dokud nedopíše konec, tak na něj stejně budu naštvaná :-D Příběh služebnice jsem četla taky, popravdě, seriál mi výjimečně přišel o chlup lepší, i když tam má spoustu věcí, které v knize nebyly (protože jde dějově za ni), ta kniha mi přišla děsně rozvláčná. Ale stejně si chci její pokračování (The Testaments) přečíst :-)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!