neděle 11. srpna 2019

Milion světů s tebou - Claudia Gray

YA sci-fi trilogie Ohnivák zamířila do svého finále, když u nás vyšel její poslední díl. Všechny světy jsou momentálně v ohrožení, jenže to je i milostný život hlavní hrdinky. Co z toho v posledním díle převládne, odpovědnost nebo láska?

Název: Milion světů s tebou
Autor: Claudia Gray
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 317





První díl byl spoustu sci-fi a málo romantiky, druhý díl byl spoustu romantiky a skoro žádné scifi, třetí díl série Ohnivák to má tak půl na půl, ale přesto si nejsem pořád jistá, jestli mi to stačí. Naučila jsem se od YA žánru moc neočekávat, protože pak nemůžu být zklamaná, když to bude stát za prd (což většinou stojí). Tuhle sérii jsem ale dočíst chtěla, chtěla jsem vědět, jak to dopadne a jak to autorka vyřeší. Rozhodně to není žádný TOP roku, ale alespoň má dušička pokoj.

Hned na začátku Marguerite prohlásí, že nemáš čas na to řešit svůj milostný život, jelikož musí zachránit svět, mnoho světů. Říkala jsem si, paráda jdeme Triadu nakopat zadek. Škoda, že jí to za ani ne padesát stránek přešlo. Očividně je Paul a jeho (ne)láska příliš ústředním motivem, než aby byla alespoň odsunuta na stranu, nedejbože zcela opomenuta. Paul se s ruskou zatvrzelostí plácá v sebelítosti a jediné co Marguerite chce, je dokázat mu svoji bezpodmínečnou puberťáckou lásku. Jo a taky zachránit multivesmír, ale to je očividně vedlejší. 

Přitom když se zrovna neřeší kdo koho v jakém vesmíru miluje a proč, má kniha docela slibný akční nádech. Probíhá zde honička doslova mezi světy a my přeskakujeme z jedné alternativní reality do druhé. Navštívíme pár starých známých, ale objevíme i nové světy, ve kterých bych si přála zůstat o poznání déle, ale co nadělám. Co se autorce rozhodně upřít nedá, je její představivost. Všechny světy jsou nápadité a některé i opravdu nečekané, hlavně jsem ráda, že se světy konečně přestaly omezovat pouze na Anglii. Bohužel se ale ve mě stále ozýval fanoušek sci-fi, který se dožadoval nějakého hlubšího využití celého konceptu cestování skrz alternativní dimenze. Ačkoli víme, kdo kde koho miluje, nenávidí, tajně líbá za rohem nebo s ním spí, o světech jako takových se dozvídáme minimum. Nejvíc mě však vytáčí, jak jsou s takovou teorií multivesmíru všichni úplně v pohodě. Sice jste právě vlezli do těla jinému svému já, ale stačí když mamince připomenete, že kdysi dávno chtěla zkoumat kvantové vesmíry a všem je to hned jasné. Nikdo nešílí, nepanikaří, ani se nesnaží vymítat démony. Autorka potřebovala, aby všichni co nejhladčeji spolupracovali, tak všichni pěkně kývou hlavičkami a vůbec nepochybují, protože to jsou přeci osvícení vědci! Meh. 

Obálky to má ale nádherný, to zase jo. 

Musím autorku ocenit za zařazení neslyšící postavy a vyžití znakového jazyka. Bohužel se její práce doslova ztratila v překladu, kdy se opět využili špatné termíny. Tak ještě jednou: není to ZNAKOVÁ ŘEČ ale ZNAKOVÝ JAZYK!!! A není to HLUCHÝ nebo HLUCHONĚMÝ, ale NESLYŠÍCÍ. Děkuji pěkně za pozornost. Já se prostě musela ozvat. 

Tenhle díl byl pro mě jízda na horské dráze, někdy přišel moment, o kterém jsem si myslela, že je vážně parádní a říkala jsem si, že se to konečně rozjelo, Škoda že to za dalších patnáct stran zase zastavilo a opět jsem se museli ňochňat v sebelítosti. Fakt skvělý. Musím říct, že jsem díl dočetla spíše ze setrvačnosti než ze zájmu, i když byly části, které mě bavily. Celé je to takové... americké. Pocity nikoho nezůstanou stranou, nikdo není opomenut, všem se musí pomoct a do všeho se musíme montovat, protože bez nás zahyne svět. Meh číslo dvě. 

Tohle je  YA série s prvky sci-fi, které ji měly odlišit od ostatních. To se asi povedlo. Pro mě však právě nevyužité sci-fi prvky, pohřbené pod hromadou citového balastu, udělaly z této série jen další průměrnou YA záležitost plnou nevyužitých nápadů. Škoda.

(spíš tak dvě a půl)


Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!