neděle 17. února 2019

Žakelína loví v knihobudkách #8

Už je to vážně vážně dlouho, co jsem v místních knihobudkách objevila něco, co by mě zaujalo. Sama jsem je pečlivě plnila knížkami, o které už u nás nebyl zájem a přesto jsem téměř půl roku odcházela s prázdnýma rukama a co si budeme povídat, lehce zklamaná. Tentokrát se na mě však bůh knihobudek konečně usmál a já i Žakelína máme zase co objevovat.

 Experiment člověk

V téhle povídkové sbírce je několik opravdu velkých jmen, díky kterým jsem ji v knihobudce prostě nechat nemohla. Tak třeba bratři Strugatští, kteří napsali světoznámí Piknik u cesty, podle kterého vznikla i počítačová hra (psala jsem TADY) nebo nedávno zesnula Ursulla K. Le Guinová autorka Kroniky západního pobřeží nebo Zeměmoří. V neposlední řadě také Brian W. Aldis, autor Skleníku, který teď vyšel znovu i u nás u nakladatelství Triton a já po něm mlsně pokukuju. Koho byste mohli ještě znát je Roger Zelazny, autor slavné série města Ember.

Výsledek obrázku pro brian aldis skleník
No nevypadá vážně dobře?
Já mám sci-fi vlastně dost ráda. Ne tedy úplně létání raketoplány po oběžné dráze a sestřelování bitevních lodí obřími laserovými zbraněmi, ale spíš sci-fi, kde lidé objevují nová místa, střetávají se s cizími kulturami a to je nutí přemítat nad nejednou otázkou a morálními dilematy. Takové knihy píše třeba můj velký oblíbenec Ray Bradbury.

Někoho by mohlo odradit, že sbírka Experiment člověk je už starší kousek a u nás vyšla ještě za komunismu (1983). Jenže na sci-fi je skvělý fakt, že stárne hrozně pomalu a někdy dokonce vůbec. Pro mě je stáří téhle sbírky naopak plus, ráda porovnávám tehdejší myšlenky a představy s dnešní společností a tím, jak se svět za těch téměř čtyřicet let změnil. Vždyť Ray Bradbury v roce 1953 tvrdil, že budeme žít svůj život obklopení obrazovkami televizí. Orwell zase už v roce 1949 předpovídal, že budeme na každém kroku sledování a pravdou bude manipulováno dle libosti. A Aldous Huxley už v roce 1932 věděl, že budeme společností založenou pouze na požitcích a zcela se odkloníme od přírody. A neměli snad tito pánové tak trochu pravdu? Vážně se těším, až v Experiment člověk objevím další nové zajímavé myšlenky a budoucnosti. 

A co zajímavého jste v poslední době ulovili v knihobudkách Vy?

6 komentářů:

  1. Tak Skleník je parádní úlovek :) Kdybych na něj v knihobudce narazila tak ho taky hned beru :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak bohužel právě ten skleník jsem neulovila, ale jestli bude Aldisova povídka v Experiment člověk (ta, kterou jsem ulovila) hodně dobrá, třeba si ho pořídím ;).

      Vymazat
  2. Mě mrzí, že u nás v kraji moc knihobudky nejsou. A jestli ano, tak o nich nevím, ale spíš si fakt myslím, že tu prostě nejsou. Nicméně na nádraží jsem v poličce s vyřazenými knihami z knihovny našla Černý obelisk od Remarqua. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to vypadá, že je budeš muset založit! Buď knihobudková hrdinka! :D

      Vymazat
  3. Knihobudky jsou super. V nasi vesnici je jedna a až tam pojedu tak se pujdu podivat a něco tam dám. Moc se na to těším

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je důležité i dávat, taky tam občas něco věnuji a vždycky mám radost když je to hned pryč.

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!