úterý 10. července 2018

Kevin Sands - Alchymistova Šifra: Znamení moru

Loni v listopadu jsem se nadchla pro první díl s prostým názvem Alchymistova šifra (recenze ZDE), takže když jsem v katalogu Albatros media a.s. na léto viděla druhý díl série pro děti, nezaváhala jsem ani na minutu a hned jsem si požádala o jeden výtisk!
A stálo to za to?
Jak se to vezme.

Název: Alchymistova šifra: Znamení moru (Mark of the plague)
Autor: Kevin Sands
Počet stran: 400
Nakladatelství: Fragment

Když jsem psala recenzi na první díl, uvedla jsem, že brzy v češtině vyjde druhý díl (tradááá) a v angličtině se schylovalo k vydání dílu čtvrtého a ten už je na cestě na svět po Alchymistově šifře, Znamení moru, Assassin's curse (Vrahova kletba) se na světlo světa brzy (25. září 2018 v anglicky mluvících zemích) podívá čtvrtý díl s názvem Call of the Wraith (Volání přízraku). Hodnocení mu na Goodreads moc nepřejí, ale vzorek šesti lidí neoznačuji za směrodatný výsledek, co se týče dalších pokračování na otázku zda se jedná o poslední knihu odpověděl autor že ne, že je v plánu ještě několik dílů.
Bohužel, na rozdíl od prvního dílu, nemohu říct, na kdy se chystá vydání třetího dílu. Doufám, že se chystá, ale nenašla jsem jej v edičním plánu Fragmentu.

Nicméně pan Sands nás ve své druhé knize opět zavádí do Londýna za lékárnickým učněm Christopherem, jeho kamarádem Tomem a dívkou Sally, se kterou jsme se již krátce setkali v díle minulém a několika postavami, se kterými jsme se taktéž setkali v minulém díle. Tentokrát ale nemají hrdinové co do činění s vraždícím kultem, avšak s morovou epidemií nemající v historii Britského království obdoby. Počty mrtvých šplhají do tisíců a pokud nikdo nic neudělá, stane se z města mrtvá zóna. Více méně shodou náhod se ale Christopher dostane na stopu podvodu, který ohrožuje úplně všechny a vůbec nikdo není v bezpečí před nebezpečnými šarlatány. Je jen na něm a na jeho přátelích udělat přítrž jejich řádění a pomoci už tak dost zhuntovanému městu.

S tímto dílem se vám do rukou dostává zajímavá kniha pro mládež. I když si ze stručného popisu morové rány můžete utvořit představu hrůzných výjevů na tom kniha rozhodně nestojí. Jistě nakažené osoby se v ději vyskytnou a vyskytne se tam i několik morem zasažených mrtvol, nicméně není to nic, co by mladší čtenáři neunesli. I když místy jsem si nebyla jistá, zda se stále jedná o knihu pro desetileté. Hlavně tedy v okamžicích, kdy se dav utrhne ze řetězu a vy máte obavy, že ze stránek knihy na vás vyskáčou rozlícení londýňané sedmnáctého století. Kniha je totiž psaná tak čtivým stylem, že je tato možnost vysoce pravděpodobná.

A v tom se velice podobá prvnímu dílu. Čtivost a neokoukaný děj. Stále jsem nebyla spokojená s představou vysokých cihlových domů a vyčesaných bílých paruk, ale vzhledem k tomu, co lidé v tu chvíli řešili jsme se s těmi parukami moc nesetkali a bylo to jen dobře. Stejně tak, pokud by se chtěl autor striktně držet skutečného rozložení sociálních vrstev a postavení mladých lidí ve společnosti by se zrovna s dobrou u historiků nepotázal, ale jedná se o fikci pro mládež, takže nevidím žádnou chybu.

Vzpomínám si na svůj zvláštní problém, že jsem se nepřenesla přes ICH formu. Z nějakého podivného důvodu se mi to dělo i zde. Nerozumím tomu, zkrátka mi k tomuto dílu víc sedí neosobní ER forma. Rozhodně nabízí větší prostor k manévrování, protože jsou okamžiky, kdy vás zajímá i to, co se děje mimo zorné pole hlavního hrdiny. A těchto okamžiků bylo v tomto díle více než v tom předchozím. A našly se i okamžiky, kdy autor dostatečně nevyužil potenciálu ICH formy, například v okamžicích, kdy by každý člověk byl strachem bez sebe a hlavní hrdina je ve svém mládí ledově klidný, až analyticky si počínající. Je to zvláštní, tak jak se chová Christopher by se choval jeden dospělý z tisíců. Pěkný vzor pro mládež, ale myslím, že i mladým by to přišlo alespoň lehce podivné.



Co může kniha pro mládež nabídnout člověku, který ví, jak se mor šíří a ví, že morové rány lidstvo decimovaly po statisících obětí v intervalech netrvajících ani desetiletí. Pokud vás tato část historie zajímá a máte o ní jisté povědomí, tak se obávám že nic moc. Když se zajímáte o Černou smrt, která na téměř celé století obsadila celou Euroasii, tak vedle ní vypadá Velký Londýnský mor jako chudý příbuzný. Každopádně i když se jedná o knihu pro mladší čtenáře, tak i ti si přečtou alarmující čísla sedmi tisíc úmrtí za týden, bohužel ale spousta informací zůstane skrytá, takže rodiče, mnoho zdaru při vysvětlování!

A možná právě z toho důvodu chovám k této knize tak rozporu plné pocity. Dříve mě mor velice zajímal už když jsme se učili na základní škole o morových ranách, jsem byla fascinovaná a informace sháněla kde to šlo. 
A i když v této knize nejde primárně o mor, ale o spiknutí v pozadí, o přátelství mezi hrdiny, o samotné vyšetřování a řešení záhad, tak jsem se podle anotace těšila na dobrodružství poněkud jiného druhu.

I přes svůj nerozhodný postoj se celkem těším na třetí díl. Hlavně tedy, pokud se bude autor i nadále držet historických reálií lehne tento Londýn popelem. A to si nemohu nechat ujít, sledovat Londýn hořet, vidět umřít nějakou další postavu ať už hlavní, nebo vedlejší, to je jedno, protože Sands se s tím nepáře a určitě v dalším díle někdo zemře, tedy doufám. Tenhle kurz, že nikdo není nesmrtelný se mi líbí. 
Nuže hodnocení. No. Nejsem tak spokojená jako s prvním dílem. Kniha zdaleka nesplnila všechna má očekávání. Ale v lecčem mě překvapila. Takže hodnocení je takové smířlivé.


Mějte se krásně, skládejte básně
a já se ozvu...
Až bude čas. Asi po táboře. 
Možná dřív, ale je léto a táhne mě to ven, ne k počítači.
Váš Lesníček

PS: Zaznamenali jste náš InstagramTV kanál?


Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!