pondělí 20. července 2020

Projekt 100 - D. Adams, C. McCarthy, E. Hemingway


Středoškolská klasika v podání amerického nobelisty, situační britský humor a jedna z nejlepší post apokalyptických knih na světě. To jsem to pořádně namíchala. Zaslouží si být všechny tyto knihy na seznamu nebo je kolem nich příliš mnoho povyku pro nic? Ano, to byl Shakespeare vtípek. 

K narozeninám jsem dostala tenhle super seškrabovací seznam 100 knih, které by člověk měl za život přečíst. Postupně vám je budu představovat a sdílet názory na již přečtené kousky. 


Douglas Adams - Stopařův průvodce Galaxií 

Stopařův průvodce galaxií - Kompletní vydání kultovní trilogie v ...

Podívejte se na naše velrybí logo, teď se podívejte zpět na nadpis tohoto odstavce, už to začíná dávat smysl? Velryba a číslo 42, kdo zná tuto knihu, určitě už chápe. A kdo ne, tomu ji vřele doporučuji. Stopařův průvodce galaxií je krátká, vtipná vesmírná jednohubka, která srší absurdním situačním humorem a hláškami. Nejlépe se dá přirovnat k seriálu Červený trpaslík. Navíc komu se zalíbí, ten se může těšit na další čtyři díly! I když na audioknihy moc nejsem musím vyzdvihnout Stopaře v podání Vojtěcha Dyka od Audioknihy Tympanum, zaručeně se pobavíte. Špatná není ani zfilmovaná verze, kde hraje Martin Freeman, Alan Rickman nebo Zooey Deschanel. Za mě Stopařův průvodce galaxií rozhodně patří mezi knihy, které by měl přečíst každý. Možná všechny nezaujme, ale věřím, že většinu minimálně pobaví. 

Cormac McCarthy - Cesta 

Cesta obálka knihy

Tahle kniha je rozhodně legendou ve svém žánru. No možná legendou obecně, ne nadarmo za ní autor získal Pulitzerovu cenu. McCarthyho velmi strohý styl bez vyznačování přímé řeči a nějaké větší akce nesedne každému, ale i tak si myslím, že Cesta za to náročnější čtení rozhodně stojí. Je to surová kniha, plná zoufalství a beznaděje, ale zároveň odhaluje lidskost v mnoha drobných detailech, kterých bychom si jindy možná ani nevšimly. Také se velmi zaměřuje vztah otec- syn, ale řekla bych, že se to dá aplikovat na rodičovství obecně. McCarthy se dokonce nechal slyšet, že mu po publikování cesty chodilo mnoho dopisů od rodičů, v jednom stálo "Po dočtení Cesty ve tři hodiny ráno jsem musel vstát, vzbudit děti a říct jim, jak moc je miluju."  Recenzi ještě ze starého blogu (prosím, nesuďte mě) si můžete přečíst zde

Ernest Hemingway - Stařec a Moře

Kniha Stařec a moře - Trh knih - můj antikvariát online

Přiznejte se, kdo si na střední škole vybíral knihu podlé její délky? Pokud jste zvedli ruku nebo alespoň potichu zašeptali 'já', Stařec a moře vás pravděpodobně neminul. Četla jsem ji v prváku moje vzpomínky na ní nejsou zrovna živé. Taky už je to téměř deset let. Co si však pamatuji dobře byl neuvěřitelný pocit marnosti, který na mě z příběhu sálal. Jakási touha po něčem lepším, honba za snem, který se nakonec rozpadne a promění ve smutnou realitu. K Hemingwayovi se pravděpodobně už asi vracet nebudu, protože v tomto případě nedokážu oddělit osobnost autora od jeho díla a Ernest by mi jako člověk k srdci opravdu nepřirostl. S jeho dílem to bude podobné.  
Níže neuvěřitelně vtipné shrnutí autorova života ve třech minutách. 


A co vy, četli jste některé z těchto knih? Myslíte si, že mají právo být na seznamu 100 knih, které by si měl každý přečíst? Máte rádi britský humor? Dejte vědět v komentářích.

Dortíček & velrybí crew


6 komentářů:

  1. Z knih jsem četla pouze Starce a moře a nebyla jsem z něho nějak extra nadšená. :) Pokud ale jde o to, jestli by měl být na seznamu 100 knih, tak říkám ano.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také souhlasím s tím, že má na seznamu právoplatné místo. Určitě narazím ještě na spoustu klasik, které mě nenadchnou, ale neznamená to, že jsou špatné. :)

      Vymazat
  2. To je super! Já přemýšlela, že to dám jako vánoční dárek a teď toho lituji :D

    OdpovědětVymazat
  3. Nečetla jsem (zatím) žádnou. Hlavně Stopařova průvodce si chci přečíst, mám ho doma v angličtině. :-) A ten bucket list je super, sakra, to si asi budu k něčemu přát... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stopařův průvodce je skvělá jednohubka a podle mě tě určitě bude bavit. V angličtině to musí být navíc úžasný jazykový zážitek, když se podívám na český překlad. Milý Ježíšku... :D

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!