neděle 29. dubna 2018

Karin Tidbecková - Sobí hora

Povídky? ✔️
Podivné nápady? ✔️
Nemáte tušení, co si o tom myslet? ✔️
Nemůžete je dostat z hlavy? ✔️
Je na téhle knize vůbec něco špatného? ✖️ 

Název: Sobí hora
Autor: Karin Tidbecková
Počet stran: 153
Nakladatelství: Kniha Zlín


Říká vám něco žánr severské podivno? Ne? A co tyhle knížky: Lesní Lišky, Literární spolek Laury sněžné, Magický průvodce městem pod pahorkem anebo Sojčák?  Lepší? Severské podivno v sobě kombinuje prvky magického realismu, sci-fi & fantasy a vše to trochu okoření severským folklorem a mytologií. Je tento specifický žánr receptem na úspěch? Co se týče Sobí hory, rozhodně ano.

Musím se přiznat, málokterá kniha mě tak rozhodila a nadchla zároveň. Něco tak... zvláštního jsem snad ještě nečetla. Není to čistě fantasy ani sci-fi, podle mě to totiž nepatří k žádnému obecně známému žánru. V některých povídkách se tu a tam mihnou prvky a náznaky něčeho povědomého např. Steampunk (Beatrice), Kafka (Kdo je Arvid Pekon), ještě o trochu víc šiblá Alenka v říši divů (Augusta Prima) a cosi, co mě osobně připomínalo Lovecrafta (Džagannáth). Ale vzato kolem a kolem každá z povídek je něco neuvěřitelně zvláštního. Není jediná, která by mě nezaujala, ať už zápletkou, postavami nebo prostředím. A každá z nich je osobitě podivná.
20652503
Španělské obálka je umělecké dílo!
Abyste mě správně pochopili, proč tady pořád žvaním a podivnu, vykolejení a žánrové různorodosti, trochu vám popíšu první povídku jménem Beatrice. Začíná takto: "Lékař Franz Hiller se zamiloval do vzducholodě.". Nejenže je o muži, který chová romantické city ke vzducholodi (ano, opravdu tomu létajícímu dopravnímu prostředku), ale taky je tak trochu o ženě, která otěhotní s parním strojem. Jo, nekecám. Jestli vás to nefascinuje, tak mě sakra jo. A takovými nápady je prošpikovaná celá kniha. Uznávám, že žádná další povídka už nepředčila prvotní šok z Beatrice, ne že by ostatní nebyly skvělé, ale po těhotenství s parním strojem jsem se obrnila a v téhle knize mě už nic překvapit nedokázalo. Jiné povídky jsou pro změnu propletené severským/švédským folklorem (Sobí hora, Pyret) a dávají nám nahlédnout do těchto zemí plných lesů, jezer a dlouhého soumraku.

Dohromady na vás čeká celkem třináct povídek, které autorka publikovala ve švédštině a angličtině v různých časopisech a povídkových sbírkám. Zajímavostí je, že sbírka Sobí hora (v originále Jagannath) vyšla už v roce 2012, od té doby vydala autorka krom povídek i populární dystopickou novelu Amatka, kde je realita doslova vytvářena slovy nebo další severskou podivnost s názvem Sing a pokračováním Listen, kde hlavní roli hrají zpěv, hlasy a dokonce i tlumočení. Pevně doufám, že Sobí hora bude natolik úspěšná, že Kniha Zlín vydá další autorčiny knihy.
16054161
 Obálka prvnního vydání je naprosto skvostně divná!

Pokud opravdu chcete něco nevšedního, něco, co možná ani nedokážete plně pochopit, příběhy, které se vám na dlouhou dobu usídlí v hlavě, pak je Sobí hora tím pravým. Úžasná sbírka nefalšované severské podivnosti, tajemných tvorů a žen vycházejících z lesů. Zamilujte se jako já!

Váš Dortíček & Žakelína

3 komentáře:

  1. Recenze mi mluví z duše. Sobí hora je síla a rozhodně stojí za to si ji přečíst. Četla jsem ji před cca 1,5 rokem a stále mi leží v hlavě. Po přečtení jsem o ní vyprávěla v práci šéfovi a jeho výraz - ta-holka-se-mi-tady-úplně-pomátla - taky vidím doteď :-D Sobí hora je prostě nezapomenutelně zvláštní zážitek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten výraz si dovedu představit! :D Plně souhlasím, je to výjimečně podivná kniha.

      Vymazat
  2. Oukej, tak díky, píšu si na must-read list :D

    OdpovědětVymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!