neděle 19. srpna 2018

Věci které nechápu #2 Knižní trailery

Jak jinak člověka nalákat na nový mixér, který rozmixuje i beton než díky promo akci s Horstem Fuksem? Jak dohnat lidi do kina než skvěle sestřihanou ukázkou se skvělou muzikou a oblíbenými herci? Jak donutit lidi zapamatovat si obchod s nábytkem než neuvěřitelně otravnou melodií? Jak donutit lidi koupit si knížku než... knižním trailerem? No já vám nějak nevím.


via GIPHY

Já naprosto zbožňuji dívat se na trailery, protože občas to jsou opravdu umělecká díla. Dokonce je někdy trailer lepší jak samotný film. A kolik to dá práce nacpat do nějakých ani ne tří minut směsici správných scén, postav, hudby a všechno to skvěle sestřihat tak, aby lidé měli chuť jít na celý film, který má dvě hodiny. Jak říkám, pěkná fuška. Ale když vezmeme tržby kin, investovat do dobře udělaného traileru, se očividně opravdu vyplatí. Jenže může tohle fungovat i u knih?

Ať se vám to líbí nebo ne, knížka je zboží a zboží se samo neprodá. Pokud teda nejste Rowlingová, Nesbo nebo S. J. Mass od kterých by si lidi koupili i nákupní seznam z Tesca. Kniha jako tištěné médium se skoro vždycky propagovala v ostatních tištěných médiích. Recenze a sloupky v novinách, reklamy v časopisech, plakáty v metru, časopisy samotných knihkupců, ediční plány v knihkupectvích. Pokrok se nedá zastavit a tak se většina výše zmíněného přemístila na internet, který skýtal nepřeberné nové množství jak knihám udělat reklamu. Vznikla diskuzní fóra, facebookové skupiny, různé databáze knih a v neposlední řadě blogy a youtube kanály, kde se to knihami jen hemžilo, reklama skoro zadarmo. 

Jenže doba opět pokročila, konkurence je tvrdá a peněz není nikdy dost, začaly se vymýšlet nové a nové způsoby jak potenciálního kupce zaujmout. Jedním z nich jsou knižní trailery. 
Je zvláštní, že zrovna tohle někoho napadlo, protože řekněme si na rovinu, knížka není zrovna multimediální materiál. Jak takové trailery vůbec vypadají? Já pochytila zhruba tři základní druhy:

Animované
Ne, nemyslím tím, že je to je pohádka od Disneyho. Takové trailery jsou směsicí fotek, obrázků/ilustrací, textu a například i různých animací a prací s videm. Dobře udělané bývají opravdu, dovolte mi použít slovo: vymazlené. jako třeba český trailer na Renegáty, pokochejte se sami. 

Hrané
Tyhle trailery se snaží podobat těm filmovým, dávají podobu hlavním postavám, sehrávají drobné scénky a snaží se vytvořit atmosféru odpovídající knize. 

Prezentační
Nemůžu úplně tvrdit, že by se jednalo o trailer, ale je to spíše ukázka nebo prezentace knihy, takový upgradovaný unboxing zkřížený s instagramem. Do téhle skupiny zařazuji i videa, kde o knize mluví samotní autoři a lákají na ní. 


Nemůžu si pomoct, ale valná většina knižních trailerů mě rozčiluje. Víte proč čtu knihy? Protože mi do toho nikdo nekecá a záleží jen a jen na mě jak si představím hlavní postavy, jak bude vypadat prostředí ve kterém se pohybují a vůbec všecko. Přijde mi, že hraný trailer vyvrací samotnou podstatu čtení a fakt, že každému pracuje jeho fantasie jinak a to je na tom přeci to nejlepší! Nehledě na to, že hlas člověka, který namlouvá trailery od knih Dobrovský, mi vůbec nesedí a otvírá se mi kudla v kapse jen, co ho slyším (absolutně nic osobního). 

Knižní trailer se už ze samotné podstaty toho, co propaguje jednoduše nemůže vyrovnat tomu filmovému, i když některé ty hodně promyšlené se tomu blíží. I když takový trailer může finančně vyjít daleko levněji, než třeba reklamní plocha, stále potřebujete někoho, kdo se v takových věcech vyzná a umí kvalitní trailer vytvořit. Protože z návodu z youtube a windows movie makeru nemůžete tvořit zázraky. A tak často v rámci propagace méně známých titulů vznikají trailery, které by možná bylo lepší nedělat.

Ačkoli u nás se knižní trailery začaly objevovat až poslední dobou, v cizině to vypadá na celkem běžnou praxi, kde je video propagace jen další součástí marketingové kampaně. Hlavně co se žánru YA týče.  Možná je to tím, že jsem nad tím začala přemýšlet, ale najednou byly trailery všude. Od knihkupectví, od nakladatelů nebo od samotných autorů jako promo knih vydaných vlastním nákladem (těch jsem zatím viděla asi nejvíc). 

Nechápejte mě špatně, já knižní trailery neodsuzuji, jen jim prostě nerozumím, rozhodně mě nelákají si knihu koupit nebo se o ní dozvědět víc. Nějak se to u mě míjí účinkem. Možná jsem staromódní.   
Přitom trailer na Renegáty se mi neuvěřitelně líbil a vzpomněla jsem si na něj jako na první, když jsem začala tenhle článek psát, protože je naprosto skvěle udělaný! I videa, kde si mohu knihu prohlédnout (třeba i v nějakém hezky naaranžovaném prostředí) považuji za skvělý nápad! Možná mi opravdu vadí jen ty hrané filmečky, které (alespoň z mého pohledu) čtenáře oklešťují o fantazii a občas jsou svojí "kvalitou" daleko za obzorem. 

Tady pro srovnání dvě videa na stejnou sérii, přesto dva naprosto odlišné trailery, pak aby měl člověk nějaký jednotný názor...




Co vy a vaše názory na knižní trailery? Líbí se vám a přijde vám to jako zajímavý způsob, jak knížku představit více lidem nebo je nemůžete ani cítit? Určitě mi dejte vědět.

Zdraví Dortíček



2 komentáře:

  1. Souhlasím s tebou. Při četbě knihy si chci sama určit jak si budu představovat hlavní hrdiny a prostředí.. ne, aby mi to někdo v traileru řekl. :) Na druhou stranu na některé se ráda podívám a zjistím, o co v knize půjde. :) V zásadě mi tedy knižní trailery nevadí, ale obejdu se v pohodě i bez nich.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář! Je pravda, že asi opravdu je to trailer od traileru podle toho, jak jsou udělané.

      Vymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!