pátek 30. prosince 2016

Marťan - Andy Weir

Uf! Právě se snažím urovnat si v hlavě nadšené myšlenky a skutečnou radost nad tím, jak dobré sci-fi jsem to vlastně četla, a zároveň se pokouším o to abych nezapadla do skupiny lidí, kteří přečetli Marťana a chválí to až do nebes.
Ale ono to vlastně ani jinak nejde.
Vážně lidi, uvědomme si jednu zásadní informaci.
Ta hlavní postava byla skoro rok na Marsu!!! Na Marsu!!!


Název: Marťan
Autor: Andy Weir
Počet stran: 344
Nakladatelství: Knižní klub






"Jsem v hajzlu.
Tak zní muj kvalifikovaný názor.
V hajzlu."

Tak přesně takhle začíná knížka, která sice přímo vybízí k tomu mít na sobě hřejivý nápis: "Nepropadejte panice", ale místo toho na jejím přebalu najdete vyražený (podle mého názoru poněkud kýčovitý) znak Edice Světový Bestseller.
Vlastně jsem si od Ježíška víc přála komiks Z Pekla, ale co na tom? Řekla jsem si a 25. jsem se přesunula na Mars.
A po necelých dvou dnech čtení (opomenu-li dny, kdy jsem neměla sílu nic dělat, ani držet knihu, což je zákonitě spojeno s otravnou prací a tupým zíráním z okna tramvaje), jsem se dostala na konec výpravy. A jediné co jsem udělala byl hluboký výdech, jako kdybych se celou dobu dusila ve skafandru ze kterého rychle uniká tlak jedné atmosféry a kyslík je na kritické hodnotě.
Prožila jsem s Markem každý sol (solární den - o půl hodiny delší než náš den na zemi), řešila s ním každý problém, který se vyskytl a ačkoliv jsem nemohla nic ovlivnit, tak mu držela palce, kdykoliv něco pokazilo, nebo se ho snažil Mars zabít (ne že by tyhle situace nastávaly nějak zřídka). A namlouvala si, že mu to pomůže. Jsem prostě naivka.
Andy Weir stvořil něco, co by si asi přál vytvořit každý spisovatel. Knihu která jen tak nenápadně přijde na knižní trh a sedne si na poličku vedle Pikniku u cesty, Stopařova Průvodce, Sila, Dveří do Léta, Metra 2033 a dalších zajímavých a super sci-fi knih a tváří se dost nenápadně. Pak si někdo vlivný knihu přečte a řekne si: "Páni! To by byl super film!" A najednou je knížka někde úplně jinde. A každý jí chce mít, každý si ji chce přečíst, všichni touží po tom vidět film. A každému knížka dokáže, že nic z toho, co jí potkalo není náhoda. Příběh člověka chytí za první plandající věc, co najde a vtáhne ho dovnitř přímo do nehostinné, mrazivé pustiny na Marsu, přímo za botanikem a strojním inženýrem Markem Watneym, který by vlastně byl jen osmnáctým člověkem, který kdy vstoupil na Mars nebýt nešťastné souhry náhod, která poslala jeho kolegy do bezpečné trasferní lodi na oběžné dráze Marsu, zatímco on zůstal viset dole se zásobami na třicet dnů s Habem navrženým na třicet dnů se dvěmi možnostmi. Zemřít, nebo bojovat o život.
A jak si můžete povšimnout podle tloušťky knihy, Mark se rozhodne bojovat. Od prvního solu do toho posledního. S pomocí vlastního důvtipu a naděje.
Nejlepší na celé knize je, že ačkoliv Mark doslova bojuje o přežití a NASA vymýšlí neuvěřitelné plány na Markovu záchranu, vy si to v podstatě moc neuvědomujete, protože jakmile se opět ukáže záznamový deník, musíte se začít umívat, když se mezi hromadou výpočtů a uvažování o tom, jak přežít, objeví poznámky typu: jak může Aquaman ovládat velryby, když to jsou vlastně savci.
Marťan je kniha, kterou si člověk musí přečíst. Musí jí prožít. Protože jen tak se dokáže smát a zároveň tajit dech před tím, co přijde na další stránce.

5/5

A film je taky docela fajn! :D
Ale knihu doporučuji přečíst dřív!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!