sobota 31. prosince 2016

František Kotleta - SPAD

Tohle bylo něco!
František Kotleta... Král České brakové literatury...
A za jeden den ze mě dokázal smýt všechny znaky lidství a přivést mě do stavu totálního vyčerpání z představy, která by se podle toho, co se ve světě děje, mohla stát dříve či později skutečností.

Název: SPAD
Autor: František Kotleta
Počet stran: 310
Nakladatelství: Epocha (2016)





Když jsem vybalila vánoční nadílku, měla jsem o prvních knihách docela jasnou představu, samozřejmě, první, co jsem vzala byly Opráski, deset minut zábavy a pak konec, ale druhou knihu jsem měla také docela jasnou.
Kotletu obvykle během jednoho dne přečtu, ani se nemusím moc namáhat. Nicméně SPAD mě překvapil svou délkou. Avšak stejně jsem jej během jednoho dne přelouskala.

Postapokalyptické romány jsou v současné době velice oblíbený artikl a Kotleta se vyvezl na vlně jejich popularity ke svému prvnímu, ne úplně brakovému, románu. Který skrývá nejedno překvapení. Ne jen, že se autor odprostil od neustálého hláškování, přestřelek a sexu. Jemu se podařilo vytvořit nový, fungující, svět zničený jadernými a občanskými válkami, které postavil na současné politické situaci. A to člověka děsí ze všeho nejvíc, válka na Krymu, ISIS, napětí v Pobaltských republikách a strach z jaderných velmocí už nevydržel veškeré napětí a tenhle soudek s prachem vybuchl a vzal sebou tři čtvrtiny lidské populace. A co je ještě děsivější. Ani vás to moc nepřekvapuje, že by se toto mohlo stát.

Děj je ovšem prostý. Dostat určitou osobu z bodu A do bodu B a přežít. Je to prostý děj, ale nutno podotknout že neskutečně poutavý a svižný. Svět bez pravidel je nebezpečné místo. Ať už se potulujete v rozbořených částech města, po lese plném divé zvěře nebo v roztavených zbytcích toho, co kdysi, před zásahem jaderné hlavice, bývalo město. A pravidlo jiný kraj jiný mrav dostává v tomto okamžiku jiný, vražednější kabát.

Každopádně, kniha byla neskutečná. Jsem nadšená z celého děje. Který mě kupodivu ne jen pobavil, ale i donutil se zamyslet, kde bych si stála, kdybych prožila to samé, co lidi tam. Kotleta, král braku a zde je jeho kniha. Kniha, která donutí člověka se zamyslet nad tím, kam se celý svět řítí.


"Jestli je tohle všechno konec světa proč to trvá tak dlouho, co?" adresoval jsem dřevěnému Ježíši výčitku.
Neodpověděl mi.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!